Jest raport ze społecznego audytu przejść dla pieszych w Częstochowie. Piesi mogą czuć się bezpiecznie?

- Nie może być tak, że w miejscach, gdzie pieszy powinien czuć się najbezpieczniej, dochodzi do największej liczby wypadków. Wszyscy jesteśmy pieszymi, a w mojej opinii drogowcy nie dbają o nasze bezpieczeństwo, dlatego postanowiliśmy to zmienić - mówi miejski radny Marcin Maranda.
Jest raport ze społecznego audytu przejść dla pieszych w Częstochowie. Piesi mogą czuć się bezpiecznie?
Z punktu widzenia pieszych największym zagrożeniem jest też nadmierna prędkość pojazdów. (Fot. Pixabay)

• Stowarzyszenie Mieszkańcy Częstochowy zaprezentowało raport ze społecznego audytu przejść dla pieszych w dzielnicy Trzech Wieszczów.

• Wnioski są zatrważające. Na 44 skontrolowanych przejściach znaleziono aż 248 uchybień.

Audyt rozpoczął się we wrześniu ubiegłego roku. Był oficjalną inauguracją akcji „Bezpieczne przejście”. Jej inicjatorem jest szef stowarzyszenia Mieszkańcy Częstochowy i miejski radny Marcin Maranda. Dlaczego stowarzyszenie zajmuje się tym problemem? 

- Nie może być tak, że w miejscach gdzie pieszy powinien czuć się najbezpieczniej, dochodzi do największej liczby wypadków. Wszyscy jesteśmy pieszymi, a w mojej opinii drogowcy nie dbają o nasze bezpieczeństwo, dlatego postanowiliśmy to zmienić – dodał Maranda.

Dokładnie rok później stowarzyszenie przedstawiło pierwszy raport, który jest podsumowaniem audytu. Pierwszy, bo jak zapowiedział Marek Kuliński z "Mieszkańców Częstochowy", będą kolejne społeczne kontrole przejść dla pieszych.

- Chcemy podobne audyty przeprowadzić we wszystkich dzielnicach Częstochowy – powiedział Kuliński. - Podejmiemy także inne działania. Wkrótce uruchomimy fanpage, gdzie częstochowianie będą mogli zgłaszać zagrożenia na przejściach – dodał.

Bezpieczeństwo pieszych

Kontrola bezpieczeństwa zaczęła się od Trzech Wieszczów - to w tej dzielnicy doszło rok temu do serii wypadków z udziałem pieszych, w tym potrącenia ze skutkiem śmiertelnym.

W ramach audytu sprawdzono ponad 40 przejść. Wyodrębniono 34 kategorie problemów i wskazano aż 248 uchybień obniżających poziom bezpieczeństwa pieszych. Pułapki drogowe skutkujące potrąceniami przechodniów czyhają zarówno na pieszych jak i kierowców. Dlatego dokument przygotowany przez audytorów obiektywnie ocenia sytuacje uwzględniając sytuację obu grup użytkujących drogi.

Z punktu widzenia pieszych największym zagrożeniem jest też nadmierna prędkość pojazdów. Na 44 skontrolowane przejścia ten problem stwierdzono aż w 24 miejscach.

Progi ostrzegawcze dla niewidomych

Łatwego życia nie mają również osoby niewidome i słabowidzące. Brak progów ostrzegawczych na dojściu do przejścia to prawdziwa plaga – brakuje ich w 34 miejscach. Przy okazji raport wytyka drogowcom brak konsekwencji w tej sprawie. Popularne paski z kulkami znajdują się wyłącznie przed jezdniami. Tymczasem Mieszkańcy Częstochowy postulują, by znalazły się także przed drogami dla rowerów i torowiskami tramwajowymi.

Słaba widoczność

Innym poważnym problemem jest ograniczona widoczność drogi. W wielu miejscach pieszy nie zauważy nadjeżdżającego pojazdu, bo okolice przejścia i obszar dojścia do niego są zasłonięte przez różne przeszkody – słupy, samochody, niepielęgnowaną roślinność i inne elementy infrastruktury.

Raport pokazuje, że są miejsca gdzie kierowcy nie mają szans zobaczyć pieszego dochodzącego do przejścia, bo ten obszar jest niewidoczny. Sytuacja pogarsza się po zmroku. Są miejsca, gdzie pieszego nie widać nawet na zebrze.

Brak znaków poziomych

Powody do wstydu powinni mieć drogowcy, którzy nie realizują podstawowych działań. Trudno sobie wyobrazić, by na przejściach brakowało tzw. zebr, czyli podstawowego z punktu widzenia pieszych oznakowania poziomego. Tymczasem w Częstochowie to możliwe. Na kontrolowanym obszarze taka sytuacja jest nagminna na torowisku tramwajowym i drogach dla rowerów.

Rzecznik praw pieszych

Podczas konferencji prasowej Stowarzyszenie Mieszkańcy Częstochowy ponownie zaapelowało do prezydenta miasta o powołanie społecznego rzecznika praw pieszych i wskazało swojego kandydata. To Kamil Rajczyk – niezależny społecznik i aktywista działający na rzecz zrównoważonego transportu.

Jak zauważyli twórcy raportu, ważne że audyt przeprowadzono na podstawie osobistych doświadczeń przeciętnego pieszego. Bezpieczeństwo na przejściach analizowano w odniesieniu do różnych kategorii użytkowników, np. matek z wózkami, niepełnosprawnych na wózkach, osób starszych, czy niedowidzących.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE