Kanał Gliwicki: Sezon żeglugowy rozpoczęty

• 18 kwietnia rozpoczął się sezon żeglugowy na liczącym ponad 41 km Kanale Gliwickim.
• Od 1 maja do 31 października kanał będzie dostępny przez cały tydzień w godz. 6-22.
• W tym roku administrator Kanału Gliwickiego szykuje dwa duże wydarzenia.
Kanał Gliwicki: Sezon żeglugowy rozpoczęty
Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego (fot.wikipedia.org/Jaroslav Kubec)

Jak przekazała w poniedziałek (18 kwietnia) Linda Hofman, rzeczniczka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, po zimowej przerwie już 18 kwietnia na wodach kanału pojawią się jednostki pasażerskie i barki transportowe. Oznacza to, że tego dnia rozpoczyna się sezon żeglugowy na kanale. Od 18 kwietnia do końca miesiąca przeprawa kanałem będzie możliwa od poniedziałku do soboty w godz. 6-22 (za wyjątkiem dni świątecznych). Natomiast podobnie jak w minionych latach, od 1 maja do końca października przeprawa Kanałem Gliwickim będzie możliwa przez wszystkie dni tygodnia w godz. 6-22.

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m).

Czytaj też: Minister podliczył inwestycje na rzekach. Potrzebne są miliardy

Każda z tych śluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.Kanał przez lata uległ dekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica. Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r. Nadal trwają jeszcze prace w Łabędach i Dzierżnie, są jednak prowadzone w taki sposób, by nie uniemożliwiać żeglugi. Umożliwia to fakt, że wszystkie śluzy kanału są bliźniacze. Kiedy więc roboty prowadzone są w jednej komorze, barki i statki korzystają z drugiej.

Administrator Kanału Gliwickiego przygotowuje w rozpoczynającym się sezonie nawigacyjnym atrakcje dla mieszkańców regionu, wodniaków i miłośników hydrotechniki, czy industrialu.

"Przygotowujemy dwa duże wydarzenia, dzięki którym otworzymy bramy śluz w Rudzińcu i Kłodnicy, tak by zainteresowani takimi obiektami mogli je zobaczyć również od strony lądu. Na co dzień nie jest to możliwe, ponieważ ze względu na swoje funkcje, śluzy Kanału Gliwickiego są zamknięte dla osób z zewnątrz i można je oglądać tylko od strony wody" - wskazała Hofman.

Pierwsza w tym roku okazja, by wspólnie z obsługą śluz przyjrzeć się z bliska ich działaniu, poznać historię Kanału Gliwickiego i znaczenie środków unijnych dla zachowania sprawności jego infrastruktury, będzie - według Hofman - "prawdopodobnie już w maju". Z kolei 11 czerwca Kanał Gliwicki weźmie udział w corocznym Szlaku Zabytków Techniki woj. Śląskiego, Industriadzie; rudziniecka śluza będzie tzw. obiektem zaprzyjaźnionym wydarzenia.

"Ubiegłoroczny udział Kanału Gliwickiego w Industriadzie dowiódł dużego zainteresowania mieszkańców regionu tą drogą wodną i przyczynił się do ożywienia żeglugi Kanałem, zwłaszcza tej turystycznej. Mamy nadzieję, że rozpoczynający się sezon nawigacyjny będzie równie udany i bezpieczny" - zaznaczyła rzeczniczka gliwickiego RZGW.

Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacja śluz Kanału Gliwickiego obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi. Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Część wrót, zasuw śluz i instalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwy międzykomorowe, umożliwiające oszczędzanie wody. Projekt modernizacji Kanału Gliwickiego został dofinansowany przez Unię Europejską.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE