Koncerty i festiwale w Katowicach: Jakie są kulturalne potrzeby mieszkańców?

• Kto tworzy kulturę w Katowicach, kto jest jej odbiorcą i skąd przyjeżdżają uczestnicy koncertów czy festiwali – m.in. te kwestie chce zbadać instytucja Katowice Miasto Ogrodów.
• Chce w ten sposób poznać kulturalne potrzeby i oczekiwania mieszkańców.
Koncerty i festiwale w Katowicach: Jakie są kulturalne potrzeby mieszkańców?
Aby określić kulturalne potrzeby i oczekiwania mieszkańców stolicy woj. śląskiego, Medialab będzie gromadził dane dotyczące szeroko pojętej kultury (fot.wikipedia.org/Piotr Drabik)

Inauguracja przedsięwzięcia odbędzie się w piątkowy wieczór. Badania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii prowadzić będzie należący do tej instytucji zespół o nazwie Medialab. To ponadto część międzynarodowego projektu Shared Cities: Creative Momentum.

Jak wyjaśnił Karol Piekarski z Medialabu, projekt jest swego rodzaju pokłosiem transformacji, jakie w ostatnich kilkunastu latach zaszły w miastach Europy Środkowej. "Miasta zaczęły wychodzić z okresu postkomunistycznego. Nie tylko powstaje w nich nowa architektura czy infrastruktura, ale przede wszystkim ożywiają się mieszkańcy, czemu towarzyszy rozkwit oddolnych inicjatyw, które zaczynają zmieniać przestrzeń miasta" - zaznaczył.

Jego zdaniem, taki proces obserwować można także w Katowicach. "Tutaj proces jest niezwykle widoczny. Jeszcze w 2009 r. wyobrażenie o naszym mieście ograniczało się wyłącznie do przemysłu. Obecnie, jak wynika z naszych obserwacji, coraz częściej w przekazie medialnym podkreśla się już działania kulturalne, które odgrywają bardzo dużą rolę w procesie przeobrażania się Katowic i określania ich nowej tożsamości" - podkreślił.

Czytaj też: Aktywiści oskarżają Miasto Ogrodów o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Na te zmiany w jego ocenie wpłynęło m.in. powstanie katowickiej strefy kultury z siedzibami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Muzeum Śląskiego, ale też działania związane z promowaniem śląskiego designu czy śląskiej tożsamości. Piekarski przypomniał też, że Katowice od grudnia ub. r. są Miastem Muzyki UNESCO.

Aby więc określić współczesne kulturalne potrzeby i oczekiwania mieszkańców stolicy woj. śląskiego, Medialab przez rok będzie gromadził dane dotyczące szeroko pojętej kultury. "Będziemy np. badać kto jest odbiorcą kultury w Katowicach, skąd przyjeżdżają do Katowic uczestnicy wydarzeń kulturalnych czy jaka jest wartość ekonomiczna kultury, tzn. ile pieniędzy zostawiają w Katowicach uczestnicy tych wydarzeń" - wymienił Piekarski.

Dane gromadzone będą zarówno podczas małych, oddolnych inicjatyw m.in. w domach kultury, klubach, jak i wydarzeń organizowanych w siedzibie NOSPR i Muzeum Śląskim, aż po wielkie, międzynarodowe festiwale, takie jak np. Off Festival.

Aktywistom zależy, by badać kulturę z wykorzystaniem nowych technologii m.in. poprzez media społecznościowe czy aplikacje, choć nie zabraknie też tradycyjnego pozyskiwania danych np. dzięki ankietom.

Istotną kwestią badań - dodał Piekarski - będzie też zanalizowanie, jaki wpływ na tworzenie miejskiej tożsamości mają oddolne inicjatywy. "Coraz więcej aktywności jest promowanych w sieci, oddolnie, a nie przez same instytucje. Dlatego chcemy wykorzystać technikę mapowania - pozyskiwania, a następnie wizualizacji za pomocą wykresów i map różnych zbiorów danych - i na tej podstawie pokazać, że kultura w dużym mieście tworzona i promowana jest też online, przez aktywistów czy nieformalne grupy" - wyjaśnił Piekarski.

Projekt ma potrwać rok. Badania prowadzić będzie zespół Medialabu, złożony m.in. z socjologów, kulturoznawców, programistów, urbanistów i projektantów. W przedsięwzięcie mogą się zaangażować także sami katowiczanie.

Wyniki mają być zaprezentowane we wrześniu 2017 r. Zgodnie z założeniem, mają one nie tylko zobrazować proces zmian zachodzących w mieście i jego dynamizm w ostatnich kilku latach, ale też odpowiedzieć na pytania, jakie obecnie są oczekiwania i potrzeby kulturalne katowiczan. Dane będą udostępniane m.in. instytucjom kulturalnym.

Projekt finansowany jest z programu Kreatywne Europa w ramach przedsięwzięcia Shared Cities: Creative Momentum. Tworzą go instytucje i organizacje z Niemiec (Instytut Goethego), Czech (Czeskie Centrum), Węgier, Serbii i Słowacji. Całe przedsięwzięcie potrwa do 2019 r.

Piątkowa inauguracja projektu będzie połączona z otwarciem nowej siedziby Medialabu w gmachu Katowic Miasta Ogrodów - Instytucji Kultury im. Krystyny Bocheneki i spotkaniem z niemieckim artystą Mischą Kuballem, które poprowadzi Bogna Świątkowska.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE