Kraków chce być w czołówce europejskich ośrodków turystyki miejskiej

Władze miasta chcą uatrakcyjnić ofertę dla turystów w sezonie zimowym i informować o rzeczywistym stanie powietrza w Krakowie.


Kraków chce być w czołówce europejskich ośrodków turystyki miejskiej
fot. pixabay.com

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski otwierając w czwartek XXV Forum Turystyki z udziałem przedstawicieli branży turystycznej przypomniał, że w 2014 r. Kraków odwiedziło niemal 10 mln gości z Polski i zagranicy. "Sądzę, że w 2016 r., także ze względu na Światowe Dni Młodzieży liczba ta zostanie przekroczona" - mówił Majchrowski.

Dodał, że miasto chcąc przyciągnąć gości wciąż tworzy nowe atrakcyjne turystycznie miejsca. Takim miejscem ma być m.in. Teatr Variete - scena z lekkim repertuarem utworzona w budynku dawnego kinoteatru "Związkowiec". Działalność teatru zainauguruje w maju prapremiera polskiej wersji musicalu "Legally Blonde" w reż. Janusza Józefowicza. "Na West Endzie 90 proc. widzów to turyści z całego świata. Nasz teatr powinien dedykować swoje produkcje nie tylko dla Krakowa, ale dla całej Polski Południowej, Śląska i turystów" - mówił w czwartek dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Variete Janusz Szydłowski.

Wiceprezydent Magdalena Sroka mówiła, że w 2020 r. Kraków chciałby należeć do czołówki europejskich ośrodków turystyki miejskiej. Podkreśliła, że osiągniecie tego celu jest możliwe tylko we współpracy miasta z branżą turystyczną i przy akceptacji społecznej.

"Zakładamy, że w 2020 r. ruch turystyczny wzrośnie do 12 mln i zbliżymy się do takich miast jak Praga, którą odwiedza co roku kilkanaście milionów osób, a które mają nad nami przewagę jako ośrodki turystyczne, choćby z racji tego, że są stolicami. Jednocześnie zależy nam na tym, żeby ruch turystyczny rozwijał się w sposób zrównoważony, by nie pogorszyła się jakość usług. Chcemy walczyć z +posezonowością+, tworzyć atrakcyjną ofertę zimową i budować wizerunek Krakowa jako miasta romantycznego" - powiedziała dziennikarzom Sroka.

Kraków przygotowuje nową ofertę na grudzień. Jak powiedziała Sroka władze miasta będą namawiały restauratorów do tworzenia ogródków zimowych, wzmocniona ma być dekoracja miasta w okresie świątecznym i poprawiona estetyka organizowanych na Rynku Głównym Targów Bożonarodzeniowych. Mocniej niż do tej pory akcentowana będzie tradycja tworzenia szopek krakowskich, które będzie można zobaczyć nie tylko w Muzeum Historycznym, ale także w przestrzeni publicznej.

Miasto chce postawić także na promowanie tego, co lokalne i unikatowe: od żywności po dzieła sztuki i modę tworzoną przez krakowskich twórców. "Zachęcamy restauratorów i hotelarzy do wprowadzenia do oferty gastronomicznej produktów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych. Turysta tego szuka" - mówiła Sroka.

Wiceprezydent mówiła, że na decyzje turystów, czy przyjechać do Krakowa czy nie wpływają komunikaty o złej jakości powietrza w mieście. "Chcemy intensywnie informować o rzeczywistym stanie powietrza w Krakowie i działaniach na rzecz poprawy jego jakości i o tym, jak się ten stan zmienił w perspektywie ostatnich 15 lat. Jeden spójny komunikat powinien trafić do mieszkańców, do przedstawicieli branży turystycznej i każdego dziennikarza, który o to zapyta" - mówiła Sroka.

W tym roku ma się rozpocząć wymiana oznakowania turystycznego miasta: znaki mają być spójne kolorystycznie, graficznie i językowo, te same piktogramy pojawią się na obiektach turystycznych, ulotkach i mapach.

Ma Małym Rynku pilotażowo na sezon letni zostanie ustawiony zadaszony podest sceniczny, by uniknąć ciągłego montownia i demontowania w tym miejscu sceny przez organizatorów różnych imprez. "Organizatorzy wydarzeń będą korzystali z miejskiej infrastruktury" - wyjaśniła Sroka. Dodała, że miasto chciałoby także, by Mały Rynek stał się miejscem prezentacji lokalnych inicjatyw, by w jednym dniu tygodnia odbywał się tam np. targ pietruszkowy.

W 2014 r. Kraków odwiedziło 9,9 mln turystów wydając łącznie 4,5 mld zł. Wśród turystów zagranicznych przeważali Brytyjczycy (17,1 proc.), choć ich liczba maleje z roku na rok. Na drugim miejscu uplasowali się Niemcy - 16,5 proc., których co roku przybywa. Dalej są: Hiszpanie - 10,8 proc., Włosi - 10,2 proc., Francuzi - 7,10 proc., Ukraińcy - 4,5 proc. i mieszkańcy USA - 4,3 proc. Wśród gości krajowych przeważali mieszkańcy Małopolski (18,2 proc.), województwa śląskiego (13,7 proc.) i mazowieckiego (12 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE