Łęczyca stolicą Polski

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 09-10-2010
  • drukuj
Najnowsze wykopaliska pozwalają na stwierdzenie, że w czasach piastowskich w Łęczycy rezydował władca państwa, więc była ona stolicą Polski.
Łęczyca stolicą Polski

Wykopaliska w Łęczycy pozwalają obserwować zalążki państwa polskiego. Mówiąc o jego początkach, wymienia się jednym tchem Gniezno, Kraków. Tymczasem inne ośrodki też miały rangę stolicy. W czasach piastowskich była ona tam, gdzie rezydował władca – pisze „Rzeczpospolita”.

Jednym z takich miejsc była Łęczyca. Grodzisko, odległe o 300 metrów opactwo benedyktyńskie założone w 997 r. za Chrobrego i pobliskie skupisko osadnicze, pełniły funkcję jednej ze stolic Polski

Obwód wału łęczyckiego grodu wynosi 360 metrów. Znalezienie jedynej wiodącej do niego bramy, szerokości 2,2 m, to ogromny sukces, pierwsze takie odkrycie w polskiej archeologii.

Gród, tzw. Tum, od 1938 r. jest własnością łódzkiego muzeum. Został wykupiony od okolicznych rolników za 500 dolarów. Archeolodzy wielokrotnie rozkopywali grodzisko, ale dopiero tegoroczne badania, na bardzo dużą skalę, ujawniły znaczenie tej warowni w okresie formowania państwa polskiego.

Początki grodu sięgają X w. Gdy warownia powstawała, leżała bezpośrednio nad Bzurą, była wyspą wśród moczarów i trzęsawisk, na przecięciu szlaków handlowych z Małopolski na Pomorze i Mazowsze. Uchodziła za niezdobytą.

Gród otaczały dwie fosy. Tę pierwszą, bliżej wałów, wypełniały wody Bzury. Do grodu wiódł długi, wąski drewniany pomost, stopniowo wznosił się aż do bramy wbudowanej w wał, ale dopiero na wysokości dwóch metrów od jego podstawy. Przejście bramne zrobiono z dębowych bali i wylepiono gliną, żeby trudniej je było spalić. Z bramy wiodło zejście w dół, do wnętrza grodu, na majdan

Takim usytuowaniem bramy archeolodzy są zaskoczeni. Ale już wiedzą, że ktokolwiek przekraczał bramę, pieszy czy konny, był na widelcu, praktycznie bez możliwości podejmowania jakichkolwiek działań agresywnych.

W ramach unijnego projektu grodzisko zostanie zrekonstruowane do 2014 roku. Ma to kosztować 25 mln zł – pisze „Rzeczpospolita”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE