Leszkiewicz o prywatyzacji w gospodarce morskiej

Resort skarbu prowadzi prywatyzację 5 przedsiębiorstw gospodarki morskiej - poinformował w czwartek 28 października wiceminister skarbu Adam Leszkiewicz.
Leszkiewicz o prywatyzacji w gospodarce morskiej

Leszkiewicz przedstawił w czwartek posłom z sejmowej komisji skarbu informację na temat przekształceń w należących do Skarbu Państwa przedsiębiorstwach związanych z gospodarka morską. Poinformował, że prowadzona jest prywatyzacja pięciu spółek.

Polska Żegluga Bałtycka w Kołobrzegu już dwa razy była wystawiana na sprzedaż (chodzi o 91,64 proc. akcji), ale bez skutku. Zarząd przygotowuje program restrukturyzacji i decyzje w sprawie przekształceń własnościowych będą zależne od jego akceptacji - poinformował Leszkiewicz. Powiedział, że w przypadku Przedsiębiorstwa "Port Rybacki Gryf" w Szczecinie wpłynęły 4 oferty, ale nie spełniły one finansowych oczekiwań resortu. Teraz trwa restrukturyzacja, w ramach której mają zostać wyłączone z majątku spółki zbędne nieruchomości. Po jej zakończeniu resort przeprowadzi ponowne postępowanie prywatyzacyjne.

Leszkiewicz wyjaśnił, że Dalmorem zainteresowana jest spółka Invest Komfort, która złożyła swoją ofertę w prywatyzacji gdyńskiej firmy. Natomiast do końca października ma zostać ogłoszony kolejny przetarg na 42 proc. udziałów Skarbu Państwa w spółce Morska Obsługa Radiowa Statków MORS z Gdańska. Wcześniej, pomimo dwukrotnego zaproszenia do przetargów i obniżenia ceny, nie wpłynęła żadna oferta.

Do 2 listopada zaś MSP czeka na wiążące oferty od 3 firm, które zgłosiły się do badania Polskiego Ratownictwa Okrętowego z Gdyni. To przedsiębiorstwo państwowe złożyło wniosek o prywatyzację bezpośrednią.

Wiceminister zapowiedział, że na początku listopada pod obrady rządu może wejść projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa. Do tej ustawy wiceminister nawiązał w związku z sytuacją Polskiej Żeglugi Morskiej, która od powstania w 1951 r. do tej pory jest przedsiębiorstwem państwowym. Wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami nie podlega ona prywatyzacji. Zaznaczył przy tym, że dzięki ustawie o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa resort uzyska kontrolę nad majątkiem przedsiębiorstw państwowych, w tym również PŻM. Dodał, że wtedy resort będzie mógł zdecydować, czy pozostawić PŻM w obecnej formie, czy też przeprowadzić jego komercjalizację i prywatyzację.

Leszkiewicz poinformował, że dwie firmy należące do Skarbu Państwa są w trakcie komunalizacji - Zarząd Portu Morskiego Hel Koga oraz Żegluga Szczecińska w Szczecinie. 18 października burmistrz Helu zaakceptował projekt umowy nieodpłatnego przeniesienia udziałów Skarbu Państwa w spółce i teraz umowa przygotowywana jest do podpisania. Prezydent Szczecina wniósł o nieodpłatne przeniesienie własności Żeglugi Szczecińskiej, która nie prowadzi obecnie działalności przewozowej, ale utrzymuje się z dzierżawy posiadanych nieruchomości. Miasto bada stan spółki przed jej komunalizacją.

Z procesów prywatyzacji, zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, wyłączone są 3 zarządy portów - Szczecin - Świnoujście, Gdańsk i Gdynia. Natomiast Polski Rejestr Statków (PRS) w Gdańsku działa na podstawie własnej ustawy, która zakłada częściową prywatyzację. Ponieważ w 2001 i 2008 r. nie udało się sprywatyzować spółki, MSP chce przeprowadzić nowelizację ustawy, w wyniku której PRS pozostałby jednoosobową spółką Skarbu Państwa i był wyłączony z prywatyzacji.

Właściciel portu rybackiego we Władysławowie - Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich Szkuner ma zostać podzielone na trzy firmy, w zależności od rodzaju działalności. Dwie z nich mają być sprywatyzowane, a trzecia - w której pozostanie teren portu - skomunalizowana.

Czytaj też:

Kandydat chce ożywić Stocznię 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE