Mazowieckie sprzedaje koleje i zaciska pasa

Mazowieccy radni dali zielone światło do rozpoczęcia analizy przedprywatyzacyjnej Kolei Mazowieckich. Okroili też inwestycje.
Mazowieckie sprzedaje koleje i zaciska pasa

Od pięciu lat samorząd województwa na rozwój Kolei Mazowieckich przekazał 1,7 mld zł, z czego na dotacje przewozowe 938,6 mln zł, a na inwestycje taborowe 663,4 mln zł. Dzięki nowemu sprzętowi stały się one rozpoznawalną marką, a komfort podróży znacząco się podniósł. Zmiany zaowocowały także zaufaniem pasażerów, których liczba wzrosła – z 40 mln w 2005 r. do ponad 51 mln w 2009 r. Uporządkowany został również transport kolejowy w regionie.

Ten etap rozwoju spółki można uznać za pomyślny. Potrzebne są kolejne inwestycje, które wymagają dużo większych nakładów finansowych. Nie podoła im budżet samorządowy. Rozwój Kolei Mazowieckich wymaga zaangażowania inwestora zewnętrznego. Dlatego radni sejmiku przyjęli stanowisko w sprawie sprzedaży udziałów w spółce. Daje to zielone światło do rozpoczęcia działań przedprywatyzacyjnych – analizy ekonomiczno-finansowej firmy, prawnej oraz wyceny udziałów. Jej celem jest wyłonienie najkorzystniejszej dla województwa, pasażerów i spółki formuły ewentualnych zmian. Zakończenie zmian w kolejach byłoby możliwe najwcześniej w przyszłym roku.

Radni zadecydowali też o przyjęciu zmian w budżecie województwa. Zarząd kilka dni temu decyzję o koniecznych cięciach, wymuszonych przez coraz niższe wpływy z podatku dochodowego. Sytuacja finansowa regionu w drugim kwartale br. się pogorszyła. Zbiega się to w momencie płacenia rzez województwo wyjątkowo wysokiego janosikowego, wyliczonego w tym roku na 940 mln zł. Nałożenie się tych dwóch sytuacji sprawiło, że samorząd zmuszony jest rezygnować z wielu planowanych inwestycji, by realizować swoje podstawowe zadania i wywiązywać się z czołowych zobowiązań.

– Ta sytuacja zmusza nas, niestety, do ograniczenia finansowania wielu ważnych działań – w tym budowy orlików, remontu zabytków, dotacji na wydarzenia kulturalne – powiedział marszałek Adam Struzik.

Radni zmniejszyli dochody województwa o 322 mln zł, co stanowi 12 proc. planu dochodów na koniec kwietnia; kredytu o 100 mln zł; a wydatków o 422 mln zł, co stanowi 13 proc. planu wydatków na koniec kwietnia. Efektem są zmniejszone dotacje na samorządowe spółki kolejowe – o 10 proc. dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej i 5 proc. dla Kolei Mazowieckich. Nie będzie również realizowany zakup 20 ezt-ów dla KM. Projekt „Parkuj i jedź” będzie wdrażany przy 50-procentwym współfinansowaniu go przez samorządy lokalne. Nie będzie dofinansowań dla dróg gminnych. Kwota inwestycji w drogach wojewódzkich nie uległa znaczącym zmianom. Wydłuży się jedynie czas realizacji niektórych z tych projektów

Zrezygnowano z szeregu inwestycji w służbie zdrowia – m.in. w Wojewódzkim Szpitalu Bródnowskim i Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym.

– To już nie jest etap oszczędności – ten prowadziliśmy od ubiegłego roku. To jest etap rezygnacji z ważnych da regionu inwestycji – podsumował sytuację wicemarszałek Ludwik Rakowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE