Miód drahimski dumą zachodniopomorskiego

Miód drahimski jako pierwszy produkt z województwa zachodniopomorskiego został objęty ochroną unijną i zarejestrowany jako Chronione Oznaczenie Geograficzne.
Jest on pozyskiwany z wolnych od przemysłu, czystych terenów Drawskiego Parku Krajobrazowego. Dotychczas takie oznaczenie zdobyło 28 produktów z Polski.

W konferencji prasowej, która odbyła się 17 czerwca w siedzibie Wydziału Rolnictwa i Rybactwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, wziął udział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oraz Członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego Jan Krawczuk. Dyrektor Wydziału Rolnictwa i Rybactwa Jarosław Rzepa przedstawił historię, specyfikę oraz korzyści płynące z posiadanych Oznaczeń Geograficznych.

- Zachodniopomorskie przestaje być białą plamą na mapie produktów, na których smak, zapach i jakość decydujący wpływ ma specyfika regionu. Procedury pozwalające uzyskać Chronione Oznaczenie Geograficzne są bardzo skomplikowane, w przypadku miodu drahimskiego trwały cztery lata. Z tym większą radością i dumą możemy dziś świętować tę decyzję – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz i dodał, że miód drahimski od dawna jest jednym z głównych promocyjnych rekwizytów województwa. – Często obdarowujemy słoiczkami z tym regionalnym specjałem gości zagranicznych i podarek zawsze spotyka się z autentycznym zainteresowaniem.

Członek Zarządu Województwa, Jan Krawczuk pogratulował producentom miodu, ponieważ znaleźli się na samym szczycie europejskiej jakości. - Panie Grzegorzu, koniec wieńczy dzieło! Niektóre wnioski czekają latami na rozpatrzenie, bo unijne certyfikaty są jednym z elementów ekonomicznej rywalizacji pomiędzy krajami i regionami. Życzymy, aby miód drahimski skutecznie promował region i aby pomógł w rozwinięciu skrzydeł wszystkim wytwórcom tradycyjnych produktów w naszym województwie – powiedział Jan Krawczuk.

Podczas spotkania o miodach opowiadał Grzegorz Fujarski ze Stowarzyszenia Producentów Miody Drahimskie. Przyznał on, że droga do sukcesu była męcząca. – Jesteśmy dumni z naszego regionu, naszych pszczół i pszczelarzy, dzięki którym dołączyliśmy do tego elitarnego unijnego grona – powiedział.

Tłumaczył także dziennikarzom, że jakość miodu nie może ulec pogorszeniu, ponieważ sami producenci w specyfikacji produkcji postawili poprzeczkę bardzo wysoko – przyjęte przez nich kryteria są ostrzejsze od norm polskich i unijnych. Produkt jest pod stałą, rygorystyczną kontrolą, a wytwórcy muszą przestrzegać restrykcyjnych zasad, określających nawet rasę pszczół, które robią drahimskie miody.

Chronione Oznaczenie Geograficzne może otrzymać produkt, którego przynajmniej jeden z etapów procesu produkcyjnego ma miejsce na określonym obszarze geograficznym oraz którego jakość, renoma lub inna cecha charakterystyczna może być przypisana temu pochodzeniu geograficznemu. Objęcie produktu ochroną unijną daje gwarancję jego wysokiej jakości, a producentom zapewnia ochronę prawną i eliminację nieuczciwej konkurencji.

- Oznaczenia stanowią dobrą informację marketingową na temat produktów o wysokiej wartości dodanej – podkreślił Jarosław Rzepa. Konsumenci dzięki oznaczeniom mają rzetelna wiedzę o pochodzeniu tych produktów, ich cechach, metodach produkcji, pewność, że są oryginalne i wytworzone zgodnie ze specyfikacją. Są one także rozpoznawalne i charakterystyczne dla danego regionu.

Oznaczenia produktów wskazują na szczególne walory wyrobów spożywczych i są związane z ich pochodzeniem geograficznym lub lokalną tradycją oraz są one ważnym czynnikiem konkurencji na europejskim rynku. Aby zapobiec nadużywaniu tych oznaczeń w Unii Europejskiej przyjęto szczegółowe zasady posługiwania się tymi oznaczeniami i stosowne akty prawne. Dzięki czemu przyczynia się do wspierania producentów i promowania produktów i informowania konsumentów.

Dziennikarze podczas spotkania mogli spróbować najlepszych miodów, świeżutkiego wielokwiatowego, ostrego gryczanego, kremowego rzepakowego i najdroższego wrzosowego. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.