PARTNER PORTALU
  • BGK

Muzeum Historyczne Miasta Krakowa najpopularniejsze

  • PAP    12 stycznia 2013 - 12:12
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa najpopularniejsze

945 tys. 812 osób, w tym ponad 345 tys. cudzoziemców, zwiedziło w zeszłym roku Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (MHK). Należy ono do najpopularniejszych placówek muzealnych w Polsce.




Oddziały muzeum, w których w 2012 r. odnotowano najwyższą frekwencję to: trasa turystyczna w podziemiach Rynku Głównego (362,2 tys. zwiedzających), Fabryka Schindlera na krakowskim Zabłociu (239,1 tys. zwiedzających) i Stara Synagoga na Kazimierzu (118,3 tys. gości).

Turyści chętnie odwiedzają też udostępniane jedynie sezonowo zabytki średniowiecznego Krakowa: Wieżę Ratuszową (ponad 29 tys. osób) oraz Barbakan (34,7 tys. zwiedzających) i mury obronne (17,8 tys. osób).

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z frekwencji, bo ten wynik lokuje nas w czołówce placówek muzealnych w Polsce. W strategii rozwoju, zapisaliśmy, że chcemy być liderem wśród muzeów miejskich i udało nam się to osiągnąć, jeśli chodzi o przychody, liczbę zwiedzających i wydawnictwa" - powiedział PAP dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Michał Niezabitowski.

Podziemny Rynek przyciąga przede wszystkim turystów krajowych - w 2012 r. trasę zwiedziło 47 tys. cudzoziemców na ponad 362 tys. wszystkich gości.

Fabryka Emalia Oskara Schindlera, Stara Synagoga i Apteka "Pod Orłem" to magnesy dla obcokrajowców. Spośród 239 tys. zwiedzających Fabrykę aż 155,4 tys. to obcokrajowcy. Najwięcej było turystów z Wielkiej Brytanii, USA, Niemiec, Skandynawii i Izraela.

W Starej Synagodze na 118,3 tys. gości ponad 60 tys. to byli cudzoziemcy. W Aptece "Pod Orłem" do początku listopada, kiedy obiekt zamknięto w związku z remontem, było 41,2 tys. obcokrajowców (na 47,9 tys. wszystkich zwiedzających).

W zeszłym roku w Muzeum Historycznym zorganizowano 245 lekcji dla ponad 6 tys. osób i 179 warsztatów dla ponad 4 tys. zainteresowanych.

Jak podkreśla dyrektor Niezabitowski podniesienie atrakcyjności muzeum musi wiązać się z kompleksową przebudową wystaw, stąd plan "MHK OdNowa", który zakłada zmiany niemal we wszystkich oddziałach. Część z nich już je przeszła, jak np. oddział przy ul. Pomorskiej upamiętniający ofiary gestapowskiego i stalinowskiego terroru.

W marcu w 70. rocznicę likwidacji krakowskiego getta otwarta zostanie nowa wystawa stała w Aptece "Pod Orłem". Przemianę mają przejść także dwa inne nieczynne obecnie oddziały: Teatralny oraz Celestat.

Projekt nowej wystawy stałej prezentującej historię teatru jest już gotowy. "Jestem przekonany, że ten oddział, który dotyka legendy Wyspiańskiego, Solskiego, Modrzejewskiej i innych gwiazd sceny znajdzie swoich miłośników. Tam frekwencja po zmianach skoczy o kilkaset procent. Mamy już projekt multimedialnej wystawy, w której zwiedzający stanie się częścią teatru" - powiedział PAP Niezabitowski. Trwają starania o fundusze na realizację tego projektu.

Celestat, w którym prezentowano dzieje krakowskiego Bractwa Kurkowego, ma być w przyszłości muzeum obronności miejskiej, co wyróżniałoby go spośród innych placówek pokazujących militaria i historię wojskowości.

Atrakcją ma być tworzony obecnie "Thesaurus Cracoviensis" ("Skarbiec krakowski") czyli rodzaj otwartego dla zwiedzających magazynu eksponatów muzealnych. "Będzie można tam przyjść i zobaczyć przedmioty - militaria, numizmatyki, zegary, obrazy i inne - bez kontekstu nadawanego im przez kuratorów wystaw. To będzie oddział dla ludzi zafascynowanych przeszłością" - mówił Niezbitowski. Otwarcie "Thesaurus Cracoviensis" nazywanego też Centrum Interpretacji Artefaktów planowane jest w 2014 r. Podobne placówki działają już w USA (w Denver czy Waszyngtonie) oraz w Belgii.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.