PARTNER PORTALU
  • BGK

Muzeum Śląskie od marca będzie znakiem towarowym

  • PAP/JS    23 lutego 2018 - 18:24
Muzeum Śląskie od marca będzie znakiem towarowym
"Obawiam się, że marka Muzeum straci" - zaznaczyła po debacie dyrektor Knast. (fot.Facebook/Muzeum Śląskie)

Muzeum Śląskie zarejestruje się jako znak towarowy; nie będzie można korzystać z jego wizerunku do celów komercyjnych – zapowiedziała dyrektor Muzeum Alicja Knast podczas piątkowej debaty nt. inwestycji mieszkaniowej w bezpośrednim sąsiedztwie placówki.




  • Przy hali Spodka, w miejscu wyburzonego biurowca DOKP, powstaje obecnie nowoczesny 66-metrowy biurowiec KTW.
  • Budująca go firma TDJ przygotowuje też mieszkaniowy projekt deweloperski po drugiej stronie Strefy Kultury, nieopodal Muzeum Śląskiego.
  • Z informacji przedstawionych podczas zorganizowanej przez miasto debaty wynika, że w I etapie inwestycji TDJ na działce oddzielonej ulicą od terenu Muzeum Śląskiego, na wyniesieniu terenu powstanie kompleks mieszkaniowy, składający się z trzech 12-kondygnacyjnych budynków o wysokości ok. 40 m.

Siedziba Muzeum Śląskiego powstała w ostatnich latach na terenie dawnej kopalni Katowice; obok ukrytych pod ziemią nowych przestrzeni, wykorzystuje część odrestaurowanych obiektów pokopalnianych. Dzięki tej i innym nowym inwestycjom na pokopalnianym terenie - jak siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Międzynarodowe Centrum Kongresowego połączone z halą Spodka - w centrum Katowic powstała nowa wartościowa przestrzeń, nazywana Strefą Kultury.

Przy hali Spodka, w miejscu wyburzonego biurowca DOKP, powstaje obecnie nowoczesny 66-metrowy biurowiec KTW. Budująca go firma TDJ przygotowuje też mieszkaniowy projekt deweloperski po drugiej stronie Strefy Kultury, nieopodal Muzeum Śląskiego.

Z informacji przedstawionych podczas zorganizowanej przez miasto debaty wynika, że w I etapie inwestycji TDJ na działce oddzielonej ulicą od terenu Muzeum Śląskiego, na wyniesieniu terenu powstanie kompleks mieszkaniowy, składający się z trzech 12-kondygnacyjnych budynków o wysokości ok. 40 m, zaprojektowanych przez pracownię Medusagroup. Inwestor dysponuje już tzw. warunkami zabudowy.

Zdaniem przedstawicieli muzeum, budowa 12- i 18-kondygnacyjnych (pięć wyższych obiektów w kolejnych etapach) budynków mieszkaniowych, usytuowanych jeszcze na 3-metrowym wzniesieniu, "bezpośrednio zaburzy krajobraz postindustrialny oraz osie widokowe".

"Dlaczego zajmuję się tą sprawą? (…) Pewnie nie jest to moja sprawa z punktu widzenia prawa, ale jest to sprawa z punktu widzenia etyki, do której zobowiązujemy się w instytucjach kultury - do dbania o pejzaż kulturowy w różnych wymiarach" - wyjaśniła podczas piątkowej debaty dyrektor Knast.

"Muzeum Śląskie od marca będzie znakiem towarowym. (…) To oznacza, że nikt nie będzie mógł wykorzystać Muzeum bez uzyskania naszej zgody. (...) Będziemy oczywiście użyczali wizerunku, gdy sprawy będą dotyczyły kultury, szeroko pojętego użytku publicznego, ale nie do celów komercyjnych" - zapowiedziała.

"W związku z tym niezwykle istotna jest dyskusja, co jest własnością wspólną i jak możemy nią dysponować, kto może i na jakich prawach; (…) a także jak ona jest dla nas ważna" - uznała dyrektor, akcentując że nie jest przeciwna inwestycji mieszkaniowej, chodzi jedynie o jej skalę - "radykalnie zmieniającą doświadczenie bycia na terenie muzeum".

Uczestniczący w debacie współwłaściciel Medusagroup Przemo Łukasik zaprezentował wizualizacje inwestycji TDJ, m.in. akcentując wagę poszczególnych elementów jej otoczenia. Przypomniał przy tym m.in., że na bezpośrednim zapleczu kompleksu Spodka stoją już obiekty 14-kondygnacyjne. Wskazał też, że w Katowicach już w okresie międzywojennym "stawiano na wysokość".





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.