PARTNER PORTALU
  • BGK

Niebezpieczne przejazdy. NIK: Winni kolejarze i drogowcy

  • wnp.pl    29 stycznia 2017 - 11:39
Niebezpieczne przejazdy. NIK: Winni kolejarze i drogowcy
(Fot. Shutterstock.com)

• Ponad połowa skontrolowanych przejazdów drogowo-kolejowych nie była utrzymana we właściwym stanie technicznym, a przeszło 70 proc. z nich nie było odpowiednio oznakowanych znakami drogowymi i wskaźnikami kolejowymi.
• Dlatego NIK stwierdza, że zarządcy linii kolejowych i zarządcy dróg nie wykonywali należycie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na nich.




Wiele do życzenia pozostawiają także drogi dojazdowe do przejazdów – połowa z nich miała złą nawierzchnię, a przydrożne drzewa i krzewy ograniczały możliwości zauważenia nadjeżdżających pociągów.

Statystyka

W latach 2014-15 pogorszył się wskaźnik NRV, który określa to bezpieczeństwo. W 2015 r. poziom NRV wzrósł o blisko 26 punktów procentowych w stosunku do roku poprzedniego i osiągnął poziom 94 proc.

Tym samym zbliżył się do granicznej wartości 100 proc., przekroczenie którego oznacza brak akceptacji poziomu ryzyka bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

W 2015 r. zmniejszyła się, w stosunku do 2014 r., liczba przejazdów (o ponad 1 proc.) oraz liczba wypadków na nich (o blisko 4 proc.), jednak tym samym czasie znacznie wzrosła liczba ofiar śmiertelnych takich wypadków (o ponad 27 proc.) i osób ciężko rannych (o 64 proc.).

To na przejazdach i przejściach kolejowych dochodzi nadal do dużej skali wypadków na kolei (blisko 33 proc.). Corocznie ginie na nich ok. 50 osób, a ok. 35 zostaje ciężko rannych.

Więcej zdarzeń ma miejsce tylko na „dzikich” przejściach, czyli w miejscach niedozwolonych (blisko 38 proc.). W 2015 r. zginęły na nich 173 osoby, a 49 zostało ciężko rannych.
Powody

Na ten poziom bezpieczeństwo wpływa nienajlepszy stan przejazdów kolejowych, wskazuje NIK.

Z 240 skontrolowanych przejazdów aż 60 proc. miało różnego rodzaju usterki i uszkodzenia obniżające ich stan techniczny. Stwierdzono tam usterki i uszkodzenia nawierzchni drogowej oraz torów kolejowych i podtorza, a także urządzeń odwodnienia i oświetlenia.

Przejazdy kolejowe nie były także odpowiednio oznakowane zarówno od strony drogi jak i torów. Nieprawidłowości stwierdzono na 172 przejazdach (ponad 70 proc. skontrolowanych miejsc).

Przede wszystkim oznakowanie było niekompletne, uszkodzone oraz nieczytelne i słabo widoczne.

NIK zwraca także uwagę, że zarządcy dróg nie utrzymywali w odpowiednim stanie technicznym dróg dojazdowych do skrzyżowań z liniami kolejowymi. Więcej niż połowa (36) spośród 64 skontrolowanych dróg dojazdowych do przejazdów miała złą nawierzchnię jezdni.

Wiecej czytaj na wnp.pl

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.