Nowa przygoda w kopalni w Wieliczce

53 mln zł będzie kosztować stworzenie nowego szlaku turystycznego w najstarszej części zabytkowej Kopalni Soli w Wieliczce. Atrakcja, która ma być gotowa w lipcu 2012 roku, zostanie dofinansowana ze środków unijnych.

Monika Szczepa z biura prasowego wielickiej kopalni poinformowała we wtorek, że na mocy podpisanej właśnie umowy na dofinansowanie przedsięwzięcia Unia dołoży do niego blisko 20 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

"Szlaki nowej przygody" powstanie w zabytkowym rejonie kopalni wyeksploatowanym od XIV do XIX wieku na poziomach I-III. Będzie się można tam dostać dzięki remontowi i modernizacji budynków nadszybia zabytkowego szybu Regis wraz z zabezpieczeniem samego szybu i montażem w nim wind do przewozu turystów.

Pod ziemią zostanie udostępnionych dla zwiedzających 21 zabytkowych wyrobisk górniczych: komór, chodników i szybików. Na trasie zwiedzania znajdą się m.in. komory Boczaniec, Rzepki, Tanecznica, Zamtus, Gospoda, a także kapliczki i szybiki.

- Trasę zaplanowano z myślą o miłośnikach mocnych wrażeń ceniących sobie miejsca niezwykłe, trudy wędrówki, emocje i wyzwania. Szlaki nowej przygody będą również intrygującym spotkaniem z geologią oraz historią - zaznaczyła przedstawicielka kopalni.

Dodała, że podziemny spacer pozwoli dokładnie przyjrzeć się śladom eksploatacji soli różnymi technikami górniczymi. Turyści będą wyposażeni w kaski, górnicze lampy i ochronne ubrania.

Pochodzący z XIV wieku szyb "Regis" jest najstarszym istniejącym w Wieliczce szybem górniczym. Usytuowano go w samym centrum miasta, w sąsiedztwie zabytkowego Zamku Żupnego i kościoła św. Klemensa.

Podczas zaborów Austriacy nazwali "Regis" szybem cesarza Franciszka Józefa I. W roku 1859 drewnianą kletę szybową zastąpił murowany budynek, w którym zamontowano pierwszą w Wieliczce parową maszynę wyciągową. W 1861 "Regis" otrzymał połączenie kolejowe, zaś w 1891 uruchomiono w jego sąsiedztwie młyn solny. W roku 1909 rozebrano nadszybie oraz maszynę parową, które trzy lata później zastąpiono kolejnym budynkiem murowanym i elektryczną maszyną wyciągową.

Szyb zaprzestał działalności w 1927 roku. Istniejące urządzenie wyciągowe zostało zdemontowane w latach 40. XX wieku, a wieżę szybową rozebrano w latach 1962-1963.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.