PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowa przygoda w kopalni w Wieliczce

  • PAP    28 września 2010 - 17:24

53 mln zł będzie kosztować stworzenie nowego szlaku turystycznego w najstarszej części zabytkowej Kopalni Soli w Wieliczce. Atrakcja, która ma być gotowa w lipcu 2012 roku, zostanie dofinansowana ze środków unijnych.




Monika Szczepa z biura prasowego wielickiej kopalni poinformowała we wtorek, że na mocy podpisanej właśnie umowy na dofinansowanie przedsięwzięcia Unia dołoży do niego blisko 20 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

"Szlaki nowej przygody" powstanie w zabytkowym rejonie kopalni wyeksploatowanym od XIV do XIX wieku na poziomach I-III. Będzie się można tam dostać dzięki remontowi i modernizacji budynków nadszybia zabytkowego szybu Regis wraz z zabezpieczeniem samego szybu i montażem w nim wind do przewozu turystów.

Pod ziemią zostanie udostępnionych dla zwiedzających 21 zabytkowych wyrobisk górniczych: komór, chodników i szybików. Na trasie zwiedzania znajdą się m.in. komory Boczaniec, Rzepki, Tanecznica, Zamtus, Gospoda, a także kapliczki i szybiki.

- Trasę zaplanowano z myślą o miłośnikach mocnych wrażeń ceniących sobie miejsca niezwykłe, trudy wędrówki, emocje i wyzwania. Szlaki nowej przygody będą również intrygującym spotkaniem z geologią oraz historią - zaznaczyła przedstawicielka kopalni.

Dodała, że podziemny spacer pozwoli dokładnie przyjrzeć się śladom eksploatacji soli różnymi technikami górniczymi. Turyści będą wyposażeni w kaski, górnicze lampy i ochronne ubrania.

Pochodzący z XIV wieku szyb "Regis" jest najstarszym istniejącym w Wieliczce szybem górniczym. Usytuowano go w samym centrum miasta, w sąsiedztwie zabytkowego Zamku Żupnego i kościoła św. Klemensa.

Podczas zaborów Austriacy nazwali "Regis" szybem cesarza Franciszka Józefa I. W roku 1859 drewnianą kletę szybową zastąpił murowany budynek, w którym zamontowano pierwszą w Wieliczce parową maszynę wyciągową. W 1861 "Regis" otrzymał połączenie kolejowe, zaś w 1891 uruchomiono w jego sąsiedztwie młyn solny. W roku 1909 rozebrano nadszybie oraz maszynę parową, które trzy lata później zastąpiono kolejnym budynkiem murowanym i elektryczną maszyną wyciągową.

Szyb zaprzestał działalności w 1927 roku. Istniejące urządzenie wyciągowe zostało zdemontowane w latach 40. XX wieku, a wieżę szybową rozebrano w latach 1962-1963.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.