Nowa strategia finansowania śmigłowca TOPR

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podjęło decyzję, że wspólnie z ratownikami zostanie opracowana 5-letnia strategia utrzymania śmigłowca ratowniczego Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Nowa strategia finansowania śmigłowca TOPR

Zapowiedź taką złożył Jacek Cichocki, minister spraw wewnętrznych w Zakopanem. Dzięki temu ratownicy TOPR będą otrzymywać dwie dotacje: na działalność ratowniczą oraz oddzielnie na funkcjonowanie śmigłowca „Sokół". W 2012 r. MSW przekazało na utrzymanie śmigłowca blisko 2 mln zł.

Jacek Cichocki, szef MSW poinformował, że ministerstwo „wspólnie z ratownikami TOPR opracuje pięcioletnią strategię zapewnienia funkcjonowania śmigłowca, w tym wydatki na jego bieżące utrzymanie i remonty tak, aby śmigłowiec mógł pomagać w niesieniu pomocy turystom". Strategia ma powstać w ciągu kilku tygodni.

Dzięki strategii określone zostaną potrzeby finansowe związane z utrzymaniem śmigłowca ratowniczego oraz plan jego finansowania w perspektywie pięciu lat. MSW ocenia, że największe wydatki będą w 2014 r. Aktualnie środki finansowe na utrzymanie śmigłowca są określane z roku na rok, co w tym momencie może utrudniać m.in. planowanie jego remontów.

Po zmianach będą dwa budżety przyznawane dla TOPR z budżetu MSW w ramach dotacji celowej: na działalność ratowniczą oraz odrębna - na funkcjonowanie śmigłowca. Dzięki opracowaniu nowej strategii finansowania, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych chce zapewnić stałe źródło utrzymania śmigłowca i środki na jego niezbędne remonty. Ze śmigłowca na co dzień korzystają ratownicy TOPR.

Minister Jacek Cichocki podkreślił, że Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe musi mieć stabilne źródło finansowania śmigłowca tak, „aby mógł skutecznie pomagać w niesieniu pomocy turystom".

Przedstawiciele Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego podkreślają, że opracowanie strategii finansowania kosztów utrzymania śmigłowca, to bardzo konkretna propozycja.

Ratownicy chcą, „aby śmigłowiec brał udział również w innych akcjach ratowniczych, np. przy wypadkach drogowych na terenie Podhala, czy przy gaszeniu pożarów" i dodają, że „ten potencjał warto wykorzystać dla dobra społecznego".

Jak przypomina resort spraw wewnętrznych, w ramach wykonywanych zadań, z zakresu ratownictwa górskiego, Górskie i Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe otrzymują z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych corocznie dotacje.

Ze środków finansowych przekazywanych przez MSW, GOPR i TOPR mogą sfinansować wiele działań, w tym m.in. prowadzenie akcji ratowniczych i niesienie pomocy poszkodowanym, organizowanie i prowadzenie szkoleń dla ratowników górskich oraz szkolenia dla ratowników z udziałem psów ratowniczych.

Aktualnie z dotacji otrzymywanej z MSW, Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Rartunkowe finansuje także utrzymanie śmigłowca ratowniczego wraz z załogą. W ostatnich latach organizacje otrzymały z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych następujące dotacje:

- Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe otrzymało z MSW: w 2010 r. - 6 mln 258 tys. zł, w 2011 r. - 6 mln 250 tys. zł, a w 2012 r. - 6 mln 350 tys. zł.

- Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe otrzymało: w 2010 r. - 3 mln 601 tys. zł, w tym na funkcjonowanie śmigłowca „Sokół" 1 mln 50 tys. zł, w 2011 r. - 3 mln 600 tys. zł, w tym na utrzymanie śmigłowca 1 mln 50 tys. zł, a w 2012 r. 4 mln 320 tys. zł, w tym na śmigłowiec 1 mln 904 tys. 895 zł (ostatnie środki przyznane z MSW w październiku br. na resurs, czyli na przeglądy i wymianę części oraz remonty wyniosły 720 tys. zł).

Zgodnie z ustawą budżetową w 2013 roku na ratownictwo górskie przeznaczone są środki finansowe w kwocie łącznie 10 mln 250 tys. zł.

Dotacje celowe udzielane przez szefa MSW na zadania z zakresu ratownictwa górskiego są udzielane w oparciu o przepisy ustawy z 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy z 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.