PARTNER PORTALU
  • BGK

Ostatnie testy przed pierwszym lotem odrzutowca Flaris Lar 1

  • PAP/AS    24 stycznia 2016 - 10:03
Ostatnie testy przed pierwszym lotem odrzutowca Flaris Lar 1
Pierwszy lot zaplanowano wiosną 2016 r. (fot. Tsar1/Wikipedia/CC0)

Trwają ostatnie testy jednosilnikowego polskiego samolotu odrzutowego Flaris Lar 1 przed jego pierwszym lotem. Konstruktorem odrzutowca jest jeleniogórski przedsiębiorca Rafał Ładziński, który chce produkować tę maszynę w swojej firmie Metal-Master.




W rozmowie z PAP Ładziński poinformował, że pierwszy lot zaplanowano wiosną 2016 r., a jeszcze w lutym przeprowadzony zostanie próbny rozruch układu napędowego, który jest obecnie montowany w samolocie.

Konstruktor wyjaśnił, że Flaris Lar 1 został wyposażony w najnowocześniejszy silnik Williams FJ33-5A o masie własnej 120kg, wytwarzający ciąg statyczny 8,2 kN.

„Obecnie trwają próby fabryczne systemu radiowonawigacyjnego G600 firmy Garmin, agregatu elektrohydraulicznego odpowiedzialnego za prawidłowe wypuszczanie podwozia w trybie pracy oraz systemu otwierania podwozia w trybie awaryjnym” - powiedział Ładziński.

Wyjaśnił, że system awaryjny opracowany został w oparciu o hydroakumulator, który gromadzi niezbędną do wypuszczenia, w razie awarii układu zasadniczego, energię ciśnienia oleju.

„Jest on napełniany automatycznie podczas postoju na płycie lotniska przed startem samolotu i zapewnia wypuszczenie podwozia nawet po zaniku prądu” - podkreślił konstruktor.

Flaris Lar 1 to samolot stateczny, a przy tym bardzo lekki, ponieważ z paliwem i pasażerami waży 1500 kg. Do jego produkcji wykorzystywano elementy kompozytowe typowe dla najnowocześniejszych samolotów rejsowych, ale dzięki własnym, opatentowanym metodom łączenia i montażu tych kompozytów nowy odrzutowiec jest wyjątkowo lekki, bezpieczny, prosty w obsłudze i pilotażu.

Ciekawostką jest fakt, że we Flarisie Lar 1 można w pięć minut zdemontować oba skrzydła, dzięki czemu może być przechowywany nawet w przydomowym garażu i można go dowieźć przyczepą na miejsce startu. Odrzutowiec nie wymaga dłuższego niż 250 metrów pasa startowego.

"Zależało nam właśnie na tym, by zaproponować samolot w tej formule, która nie wymaga wielkich lotnisk, a do startu i lądowania wystarczy trawiasty, kilkusetmetrowy pas. To skraca podróż i pozwala oszczędzać czas, ponieważ można bezpiecznie wystartować blisko domu, a wylądować jak najbliżej celu podróży" – mówił wcześniej PAP Ładziński.

Jak dodał konstruktor odrzutowca i właściciel Metal-Master, pilotaż Flarisa jest czynnością intuicyjną, ponieważ uproszczono zasady obsługi urządzeń w kokpicie, które tak zaprojektowano, by zmniejszyć niezbędne czynności pilota. "To maszyna zaplanowana dla pilotów amatorów, którzy bez wielkiego wysiłku będą mogli sobie z nią poradzić. Sam zdobywałem licencję pilota w okresie przygotowywania tego projektu, dlatego wiem, o czym mówię" - wyjaśnił Ładziński.

Dzięki aerodynamicznemu kształtowi Flaris Lar 1 może przy wyłączonym napędzie pokonać lotem ślizgowym 18 km na każdy kilometr utraty wysokości. Daje to możliwość lądowania w terenie przygodnym.

Jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji Flaris Lar 1 zdaniem projektanta i producenta tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca - prędkością i zasięgiem. Będzie mógł lecieć z prędkością 700 km/h na pułapie 14 tys. metrów i osiągnie zasięg w zależności od obciążenia od 2200 do 2600 km.

Nowatorskie w skali światowej rozwiązania zastosowane w konstrukcji samolotu chronione są 8 patentami uzyskanymi przez firmę Metal-Master. Prace nad Flarisem Lar 1 trwają od 2009 r.

Metal-Master chce produkować pierwszy polski odrzutowiec. Zdaniem konstruktora Flaris Lar 1 będzie kosztował poniżej 2 mln euro.

Założona przez Sylwię i Rafała Ładzińskich w 2000 roku w Podgórzynie koło Jeleniej Góry (Dolnośląskie) firma Metal-Master jest również producentem maszyn i urządzeń technologicznych dla przemysłu samochodowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (7)

  • Man62, 2017-01-09 11:52:12

    Tylko tak dalej powodzenia
  • sceptyk, 2016-07-24 18:11:25

    Do Jerzyk: Potem będą testy na powietrze w kołach, potem testy na powietrze w kabinie a potem będą tylko testy nie wiadomo czego. A już mamy koniec Lipca 2016 r.
  • nielot, 2016-07-24 18:04:02

    Buuaaahhh!!!!!! Już za momencik, już za chwileczkę, puszczę bączka i flarisek poleci. Co to ma być? Ale wstyd, takie ochy i achy a tu kiszka, tylko sobie reklamę za friko robili. Do kitu z taką firmą.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.