PARTNER PORTALU
  • BGK

PAIiIZ o nowych zasadach współpracy z władzami lokalnymi

  • pt    19 września 2016 - 13:51
PAIiIZ o nowych zasadach współpracy z władzami lokalnymi
Bartłomiej Pawlak: Inwestycja nie jest eksterytorialnym przedsięwzięciem. Szukamy inwestorów, którzy w sposób komplementarny wpiszą się w polską gospodarkę (fot.paiiiz.com)

• Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zachęca samorządowców do wspólnego tworzenia nowych, zagranicznych biur agencji.
• PAIiIZ przekształca się właśnie w Polską Agencję Handlu i Inwestycji.




Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz Centrów Obsługi Inwestora (COI) spotkali się, aby rozmawiać o nowych modelach współpracy regionalnej w obliczu zmiany PAIiIZ w Polską Agencję Handlu i Inwestycji oraz wdrażania w życie rządowego Programu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

- Korzystamy z rozwiązań rozpowszechnionych za granicą. Podobnie jak nasi partnerzy z innych krajów, pod szyldem Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji będziemy teraz równolegle rozwijać dwa kierunki wsparcia dla biznesu - tłumaczył podczas roboczego spotkania szef PAIiIZ Bartłomiej Pawlak.

Dodał, że nowa agencja, w którą przeistoczy się PAIiIZ, będzie odpowiadała na potrzeby coraz większej grupy polskich firm.

- Dziś wielu eksporterów wchodzi w rolę inwestorów, zarówno na polskim, jak i na zagranicznych rynkach i jest zainteresowana równoległym prowadzeniem takiej aktywności - prezes Pawlak.

Strategia przygotowywana w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju zakłada, że następca PAIiIZ, czyli PAHiI ma w strukturze PFR pełnić rolę centrum consultingowego Grupy.

- Jednostki takie jak COI, które pozostaną regionalnym parterem agencji, miałyby tworzyć z PAHiI sieć efektywnego wsparcia biznesu - zapowiedział Bartłomiej Pawlak i zaprosił samorządowców do tworzenia wspólnych narzędzi probiznesowych.

Poradnik o przyciąganiu inwestorów

Jednym z nich mógłby być poradnik pokazujący, jak przyciągać inwestycje do regionów. Publikacja powstałaby na bazie doświadczeniach firm i instytucji.

- Jeden zniechęcony inwestor to kolejnych czterech czy pięciu, którzy nie przyjdą do regionu. Reputacja ma więc ogromne znaczenie - podkreślała Iwona Chojnowska-Haponik dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych w PAIiIZ.

- Nie kierujcie się własnym wyobrażeniem o potrzebach inwestorów. Zamiast tego wsłuchujcie się w ich oczekiwania - przypominała.

Jak wynika z analiz PAIiIZ, dziś najbardziej poszukiwanymi działkami inwestycyjnymi są te do 5 hektarów. Inwestorzy szukają także hal produkcyjnych o powierzchni 2-5 tys. m kw. Rośnie zainteresowania gotowymi halami powyżej 10 tys. m kw., jednak cały czas jest zbyt niska ich podaż w kraju.

Prowadzona przez agencję analiza oczekiwań firm pokazuje także, że w kwestii instrumentów wparcia inwestorom zależy nie tylko na pomocy publicznej z poziomu centralnego, ale i na „miękkich” elementach, których poszukują właśnie w regionie. To obok odpowiedniego kapitału ludzkiego, sprawność i wysoka jakość pracy project managerów pilotujących inwestycję w samorządzie czy odpowiednie paramenty infrastrukturalne, które pozwolą np. szybko upłynnić wyprodukowany w danym miejscu towar.

Wybór inwestycji

Nowością ma być także podejście do wyboru inwestycji.

- Inwestycja nie jest eksterytorialnym przedsięwzięciem. Szukamy inwestorów, którzy w sposób komplementarny wpiszą się w polską gospodarkę, a nie będą konkurować z lokalnymi podmiotami - zaznaczył prezes Pawlak.

Zapowiedział również redukcję dysproporcji w tempie przyznawania pomocy publicznej dla polskich i zagranicznych firm, przykładowo w procesie obejmowania ich inwestycji programem SSE.

Szef PAIiIZ zachęcał samorządowców do wspólnego tworzenia nowych, zagranicznych biur agencji.
- Będą miały one czysto biznesowy charakter. To centra outsourcingu dla polskich firm o potencjale międzynarodowym. Dlatego powstawać będą tam, gdzie przedsiębiorcy z waszych regionów zgłoszą taką potrzebę - mówił.

Wspomniał również, że agencja sonduje wśród firm możliwość częściowego finansowania takich placówek przez środowisko biznesowe: - Chcemy, żeby obok szerokiego pakietu bezpłatnych usług, część naszego konsultingu była płatna. To normalna praktyka w analogicznych do naszej agencjach wspierających handel i inwestycje - ocenił prezes Pawlak.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.