PARTNER PORTALU
  • BGK

Podkarpackie dzięki kulturze chce przyciągać turystów

  • PAP/JL    16 marca 2016 - 10:04
Podkarpackie dzięki kulturze chce przyciągać turystów
Rzeszów w sezonie organizuje nieodpłatnie w każdy weekend na Rynku różne wydarzenia kulturalne. Fot. Rzeszów.pl

Inwestycje, wydarzenia kulturalne nie przynoszą samorządom zysków, ale dzięki kulturze poszczególne miasta, regiony promują się i przyciągają turystów.




– Kultura nie jest dziedziną dochodową, ale bez wątpienia jej rozwój może przełożyć się na wzrost dochodów w innych sektorach gospodarki, np. w turystyce, transporcie, usługach hotelowych i gastronomicznych – uważa wicemarszałek woj. podkarpackiego Bogdan Romaniuk.

Dodaje, że finansowanie przez samorządy działalności kulturalnej z jednej strony przynosi promocję aktywności kulturalnej mieszkańców, z drugiej zaś przyczynia się do kreowania lokalnych produktów kulturalnych.

– Przykładem takiego wydarzenia dofinansowywanego w głównej mierze z pieniędzy publicznych jest Muzyczny Festiwal w Łańcucie, który ma rangę międzynarodową i jest w chwili obecnej najbardziej rozpoznawalną imprezą regionu – podkreśla marszałek Bogdan Romaniuk.

Podobnie uważa wiceprezydent Rzeszowa Stanisław Sienko. Mówi, że finansując kulturę, miasto nie nastawia się na zysk, ale chce przyciągnąć turystów oraz zapewnić ogólny dostęp do kultury mieszkańcom.

Turystów przyciąga m.in. Europejski Stadion Kultury – Wschód Kultury. Projekt jest realizowany w Rzeszowie od 2011 r. w związku z przygotowaniami do Euro 2012, a w 2012 roku również w Lublinie. Od 2013 roku do imprezy dołączył Białystok i od tego czasu w tych trzech miastach realizowany jest wspólny projekt Wschód Kultury.

Stadion jest pierwszą z trzech odsłon Wschodu Kultury i odbywa się w czerwcu w Rzeszowie. Kolejne odsłony odbywają się w lipcu i sierpniu w Lublinie i Białymstoku. Stadion kosztuje 3 mln zł, z czego milion pochodzi z budżetu miasta, a 2 mln zł z resortu kultury.

Wśród inwestycji, które znacznie wzbogaciły i uatrakcyjniły ofertę kulturalną regionu Romaniuk wymienia Skansen Archeologiczny Karpacka Troja w Trzcinicy (będący oddziałem Muzeum Podkarpackiego w Krośnie) oraz Galicyjski Rynek w Parku Etnograficznym Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. Są to przedsięwzięcia zrealizowane w ciągu ostatnich kilku lat przez woj. podkarpackie.

Kolejnym przedsięwzięciem, które wpłynie na ofertę kulturalną regionu będzie Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej, którego realizacja jest na finiszu.

Inną instytucją kultury, która wpływa na atrakcyjność regionu, a przede wszystkim powiatu jarosławskiego, jest muzeum Kamienica Orsettich w Jarosławiu i jego oddział w Zarzeczu.

Ekspozycje muzealne w Jarosławiu ukazują głównie stylizowane wnętrza mieszczańskie, takie jak salonik eklektyczny, jadalnię, salonik biedermeierowski, czy pokój panieński. Z kolei oddział znajdujący się w dawnym pałacu rodu Dzieduszyckich w Zarzeczu prezentuje np. wnętrza urządzone zgodnie z ich pierwotnym wystrojem z pierwszej ćwierci XIX wieku, czy też dzieje rodu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności I ordynata Włodzimierza Dzieduszyckiego.

Wśród inwestycji kulturalnych, które przyczyniły się do wzrostu zainteresowania Rzeszowem wśród turystów, ale też przyciągają mieszkańców, wiceprezydent Rzeszowa wskazuje fontannę multimedialną, przy której w sezonie w każdą sobotę odbywają się spektakle gromadzące nawet kilkanaście tysięcy widzów; pierwsze w kraju Muzeum Dobranocek; trasę podziemną, którą rocznie odwiedza około 50 tys. osób, w tym gości i turystów; czy nawet okrągłą kładkę dla pieszych.

Ponadto w ostatnich kilku latach w Rzeszowie powstał Park Papieski, czyli miejsce wypoczynku i spacerów; kilkanaście filii (niektóre są na ukończeniu) Miejskiego Domu Kultury. Jak zapewnił wiceprezydent, każda z tych inwestycji spełniła oczekiwania mieszkańców, i jest przez nich wykorzystywana.

Stanisław Sienko podkreśla, że miasto w sezonie organizuje nieodpłatnie w każdy weekend na rzeszowskim Rynku różne wydarzenia kulturalne, najczęściej są to koncerty muzyczne.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.