Pogłębianie Odry: Badają dno i szukają niewybuchów

- Tor wodny Szczecin - Świnoujście będzie pogłębiany i poszerzany, dlatego musimy mieć pewność, że przed jego modernizacją żadne przeszkody mechaniczne ani materiały niebezpieczne nie zalegają na dnie rzeki - powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec.
Pogłębianie Odry: Badają dno i szukają niewybuchów
Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Fot. Shutterstock)

• W połowie czerwca rozpoczną się badania dna toru wodnego Szczecin – Świnoujście.

• Badania, mające na celu wskazanie zalegających na dnie niewybuchów, są niezbędne przed rozpoczęciem pogłębienia toru do planowanych 12,5 m.

• Jednym z rejonów, gdzie można się spodziewać niebezpiecznych przeszkód, są Police.

 

"Tor wodny Szczecin - Świnoujście będzie pogłębiany i poszerzany, dlatego musimy mieć pewność, że przed jego modernizacją żadne przeszkody mechaniczne ani materiały niebezpieczne nie zalegają na dnie rzeki" - powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec.

Dodał, że w czasie wcześniejszych prac przy budowie portu zewnętrznego w Świnoujściu odkryto wiele niebezpiecznych przeszkód, w tym miny morskie. "Mamy przypuszczenia graniczące z pewnością, że na dnie toru znajdziemy niewybuchy z okresu II wojny światowej. Nie wiemy tylko, gdzie są i ile ich będzie" - podkreślił.

"Jednym z rejonów, gdzie możemy się spodziewać niebezpiecznych przeszkód, są Police, gdzie była fabryka benzyny syntetycznej. W tym rejonie alianci prowadzili wielokrotne bombardowania. Na pewno część bomb powpadała do wody. Drugim takim terenem jest port w Szczecinie, który także był poważnie bombardowany w czasie wojny" - zaznaczył dyrektor.

"Badania będą przeprowadzane na statku o kadłubie nieferromagnetycznym, czyli albo drewniany albo z laminatu. Jednostka płynie powoli nad rejonem badań i na specjalnej lince holuje przyrząd magnetometr. Urządzenie to mierzy poziom natężenia pola magnetycznego nad dnem. W oparciu o ten pomiar sporządzana jest mapa. Pomiar jest trójwymiarowy, mapa będzie sięgała do 3 m głąb dna" - wyjaśnił Borowiec. Jak dodał, na mapie będą widoczne podejrzane obiekty, które w przyszłości będą sprawdzane przez ekipy nurków, a następnie wyciągnięte i zutylizowane.

Badanie dna toru wodnego przeprowadzane przez firmę Uxo Marine z Goczałkowic Zdroju, z którą Urząd Morski w Szczecinie podpisał umowę, będzie trwało 3 miesiące. Obejmuje ono wykonanie wywiadu ferromagnetycznego na długości 62 km. Koszt prac wyniesie 1,8 mln zł.

Inwestycja przebudowy toru wodnego Szczecin - Świnoujście będzie prowadzona w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jej wartość to ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. - z budżetu państwa. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE