• PARTNERZY PORTALU

Połączenie Kolei Śląskich do Bohumina – od poniedziałku pociągami

Uruchomione w grudniu ub. roku połączenie Kolei Śląskich do czeskiego Bohumina – od strony Katowic i Rybnika – od poniedziałku obsłużą już pociągi. Z powodu usuwania usterek na wyremontowanej linii Rybnik – Chałupki przez miesiąc jeździły tam autobusy.
Połączenie Kolei Śląskich do Bohumina – od poniedziałku pociągami
PKP Polskie Linie Kolejowe, zakończył już prace remontowe na odcinku Wodzisław Śląski - Chałupki. (fot. pixabay.com CC0)

Jak poinformowały Koleje Śląskie w komunikacie, zarządca kolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zakończył już prace remontowe na odcinku Wodzisław Śląski - Chałupki. Dzięki temu samorządowy przewoźnik od poniedziałku może odwołać z tego odcinka zastępcze autobusy i uruchomić połączenie kolejowe.

Dotąd, ze względu na opóźnienia remontu linii nr 158, zastępcze autobusy wykonywały kursy na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski – Bohumin. Od 18 stycznia przejazdy w pełnej relacji Katowice – Mikołów – Orzesze – Czerwionka – Leszczyny – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki – Bohumin będą obsługiwane pociągami.

Na trasie z Katowic część kursów samorządowego przewoźnika do Wodzisławia Śląskiego wydłużono do Chałupek lub czeskiego Bohumina wraz z rozkładem jazdy wprowadzanym 13 grudnia ub. roku (podobnie wydłużono część kursów z Raciborza do Chałupek).

Wjazd pociągów Kolei Śląskich do Czech umożliwiły porozumienie z Kolejami Czeskimi (České Dráhy – ČD), podpisane w połowie października wraz z ofertą biletową.

Koleje Śląskie szeroko reklamowały nowe połączenia – umożliwiające pasażerom skorzystanie z czeskiej sieci kolejowej, m.in. szybkich pociągów do Pragi.

Na trzy dni przed wprowadzeniem nowego rozkładu okazało się jednak, że wobec niewykonania w terminie prac remontowo-modernizacyjnych na odcinku Rybnik-Chałupki przez wykonawcę – hiszpańską firmę Rubau - PLK nie wyraziły zgody na planowane wznowienie ruchu. Chodziło o problemy z nowymi urządzeniami sterującymi zainstalowanymi na przejazdach kolejowo-drogowych.

Zarządca infrastruktury argumentował, że nie mógł zgodzić się na uruchomienie pociągów przy nie w pełni działającej sygnalizacji, szczególnie na linii, gdzie od kilkunastu miesięcy nie kursowały pociągi. Teraz, po zakończeniu prac i przeprowadzeniu testów stało się to możliwe.

Obowiązujący od 13 grudnia rozkład jazdy na odcinku Rybnik–Chałupki przewiduje sześć par kursów w dni robocze i cztery pary w dni wolne. Na odcinku Chałupki-Bohumin przewidziano codziennie cztery pary kursów - dwie z i do Katowic oraz dwie z i do Raciborza. Tak w woj. śląskim, jak i czeskim kraju morawsko-śląskim obowiązuje uzgodniona z ČD taryfa handlowa.

Wykonawcą wartej 178,6 mln zł (brutto) rewitalizacji połączenia Rybnik - Chałupki (z 113 mln zł dofinansowania z UE) było konsorcjum z liderem – polskim oddziałem hiszpańskiej firmy Rubau oraz firmami Construcciones Rubau i Rover Alcisa.

Prace objęły kompleksową wymianę torowisk na całej trasie (łącznie 30 km linii kolejowych nr 140 i 158), wymianę 43 rozjazdów, przebudowę 13 peronów i przystosowanie ich dla potrzeb niepełnosprawnych na trzech stacjach i sześciu przystankach; modernizację 24 przejazdów, remont obiektów inżynieryjnych, częściową przebudowę sieci trakcyjnej, a także modernizację urządzeń sterowania ruchem i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów.

Podczas prac rewitalizacyjnych ruch na dwutorowym odcinku między Rybnikiem a Wodzisławiem odbywał się jednym torem; prace na jednotorowym fragmencie między Wodzisławiem i Chałupkami wiązały się z jego zamknięciem dla ruchu.

Niezależnie od otwarcia zmodernizowanej linii Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki samorząd Wodzisławia Śląskiego zdecydował, by od 1 stycznia nie pobierać opłat za przejazd liczącego około kilometr odcinka między tamtejszym dworcem autobusowym a przystankiem znajdującym się w pobliżu dworca kolejowego. Kursują tamtędy niemal wszystkie miejscowe linie autobusowe.

W poprzednich latach miasto zdecydowało, by wraz z remontem linii nie budować przystanku kolejowego w rejonie dworca autobusowego. W ub. roku samorząd kupił natomiast od kolei miejscowy dworzec kolejowy. Zgodnie z obecnymi zamierzeniami miasta obiekt w przyszłości ma być wyremontowany, a obok ma powstać centrum przesiadkowe.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE