Polskie instytucje kultury na arenie międzynarodowej

57 proc. polskich instytucji kultury działa na arenie międzynarodowej i współpracuje z partnerami z innych krajów organizując wspólne wydarzenia, wymianę artystów, pracowników, dzieł i kolekcji - wynika z badania "Kultura do.finansowania" podsumowanego w piątek.
Polskie instytucje kultury na arenie międzynarodowej
Badanie "Kultura do.finansowania" zostało zrealizowane przez Punkt Kontaktowy ds. Kultury we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W dniach 24 września - 18 października 2012 zainteresowane instytucje i organizacje mogły wypełnić ankietę on line, zawierającą 18 pytań, na stronie www.program-kultura.eu.

Anna Hieropolitańska koordynująca projekt z ramienia Punktu Kontaktowego ds. Kultury poinformowała podsumowując badanie, że ostatecznie wzięło w nim udział 50 instytucji związanych z sektorem kultury.

Projekt miał pomóc zdiagnozować, jak instytucje kultury w Polsce radzą sobie one z problemami finansowymi, czy pozyskują środki europejskie, a jeśli nie - dlaczego i co zrobić, żeby w przyszłym okresie finansowania, czyli w latach 2014-20, Polska aktywniej i skuteczniej ubiegała się o unijne pieniądze na realizację międzynarodowych projektów kulturalnych. O dofinansowanie z UE na projekty współpracy międzynarodowej, festiwale oraz tłumaczenia można ubiegać się m.in. w ramach unijnego Programu Kultura, który miał dotychczas dwie edycje: 2000-07 i 2007-13.

Badanie wykazało, że 90 proc. badanych słyszało o Programie Kultura, 21 proc. aplikowało o środki z tego programu, a dotacje udało się pozyskać 8 proc. badanych. Instytucje, które wzięły udział w badaniu, to w większości organizacje pozarządowe (52 proc.), ale także instytucje publiczne (38 proc.) i firmy prywatne (5 proc.). Główne dziedziny ich działalności to: dziedzictwo kulturowe (22 proc.), muzyka (19 proc.), teatr (15 proc.), sztuki wizualne (12 proc.), literatura (10 proc.), architektura (4 proc.), design (3 proc.) i taniec (2 proc.).

57 proc. instytucji odpowiedziało, że działa międzynarodowo i współpracuje z partnerami z innych krajów. Współpraca z partnerami z innych krajów polega przede wszystkim na organizacji wspólnych wydarzeń (50 proc.), a także wymianie artystów i pracowników (26 proc.) oraz wymianie dzieł, kolekcji (12 proc.).

Z badania wynika również, że informacje o programie są łatwo dostępne na poziomie krajowym (59 proc.) i europejskim (53 proc.) oraz, że są wyczerpujące (51 proc. w obu przypadkach).

Na pytanie co jest, zdaniem badanych, najtrudniejsze w Programie Kultura ankietowani odpowiedzieli w większości, że zebranie środków na tzw. wkład własny (34 proc.). Program Kultura wymaga 50 proc. finansowego wkładu własnego. Jest on trudny do zdobycia tym bardziej, że na etapie wypełniania wniosku, nie ma pewności otrzymania grantu a w związku z harmonogramem programu projekt wymaga planowania z dużym wyprzedzeniem.

Trudne jest też, jak ocenili ankietowani - znalezienie współorganizatorów (32 proc.), dopasowanie projektu (14 proc.), wypełnienie wniosku (7 proc.) i rozliczenie projektu (7 proc.).

Podsumowując badanie Anna Hieropolitańska stwierdziła, że polskie instytucje i organizacje kulturalne mają już duże doświadczenie w pozyskiwaniu grantów w różnych programach, a w Punkcie Kontaktowym obserwuje się rosnące zainteresowanie dofinansowaniem z Unii Europejskiej i mniejsze obawy przed unijnymi procedurami. Problemem nadal jest brak zasobów ludzkich i środków finansowych, a także pewnych praktycznych umiejętności.

O dofinansowanie z Unijnego Programu Kultura składanych jest około 800 aplikacji rocznie, z czego ponad 250 projektów - czyli około jedna trzecia - otrzymuje dotację. Polscy operatorzy kulturalni biorą udział w Programie od 2001 roku. W obecnej edycji, od roku 2007, polskie instytucje uczestniczyły w ponad 150 projektach podejmujących bardzo różnorodną tematykę. Program Kultura jest skierowany również do wydawnictw, którym przyznaje rocznie 3 mln euro na przekłady literatury pięknej z i na języki 36 krajów europejskich.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE