PARTNER PORTALU
  • BGK

Port Lotniczy Lublin będzie miał system ILS

  • PAP    18 grudnia 2012 - 18:03

Port Lotniczy Lublin będzie miał w 2013 r. system ILS, wspomagający lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności - zapewniają władze Portu. Operacje lotnicze rozpoczął tu we wtorek Wizz Air.




Port Lotniczy Lublin, wybudowany w podlubelskim Świdniku, funkcjonuje od poniedziałku.

Czytaj tez: Lotnisko w Świdniku już otwarte

Sprawa systemu ILS (Instrument Landing System) na lotnisku była tematem konferencji prasowej linii Lotniczych Wizz Air, które we wtorek w Porcie Lotniczym Lublin rozpoczęły swoje operacje - z i do Londynu oraz z i do Oslo (łącznie ok. 550 pasażerów).

Wizz Air zdecydował, że na czas świąteczno - noworoczny (od 18 grudnia do 6 stycznia) przenosi loty z lotniska w Modlinie na lotnisko im. Chopina w Warszawie. Powodem jest m.in. brak systemu ILS na lotnisku w Modlinie.

Menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Wizz Air Daniel de Carwallo, pytany czy nie obawia się podobnych problemów na lotnisku w Świdniku, gdzie również nie ma jeszcze ILS, powiedział, że loty do i z Lublina odbywać się będą w środku dnia i po południu. "W tych porach mniej się obawiamy złych warunków atmosferycznych" - powiedział.

Przypomniał, że Wizz Air ma w Modlinie swoją bazę i samoloty operują tam wcześnie rano i późno wieczorem, kiedy mgły dokuczają najczęściej. "Modlin leży w rozwidleniu rzek, jest to swoista fabryka mgły" - dodał.

System ILS w Porcie Lotniczym Lublin - za niespełna 3 mln zł - zbuduje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Ma być gotowy w 2013 r. "Ta inwestycja jest w trakcie realizacji. Będziemy się starali, aby system był zainstalowany jak najszybciej" - powiedział prezes Portu Lotniczego Lublin Grzegorz Muszyński.

Podkreślił, że lubelskie lotnisko jest korzystniej położone geograficznie niż Modlin - ulokowane na wyżynie, a w jego pobliżu nie ma rzek, które oddziaływałyby w istotny sposób na warunki pogodowe.

Przypomniał, że tę lokalizację dla lotniska planowano jeszcze przed II wojną światową, kiedy nikt nie słyszał o systemie ILS. "Wybrano wtedy tę lokalizację z mądrości, że te pogody są tutaj najlepsze" - zaznaczył.

Muszyński podkreślił, że lotnisko jest wyposażone w urządzenia ułatwiające lądowanie przy niskim pułapie chmur: zestaw radiolatarni z dalmierzem D-VOR/DME oraz dodatkowe centralne światła na drodze startowej.

Oddany w poniedziałek do użytku Port Lotniczy Lublin jest trzynastym pasażerskim lotniskiem w Polsce, pierwszym po wojnie wybudowanym od podstaw. Jego budowa trwała dwa lata. Inwestycja objęła przestrzeń 300 ha.

Pas startowy nowego lotniska ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m kw. przystosowany jest do obsługi 1 mln pasażerów rocznie. Według szacunków władz Portu w pierwszym roku pracy port obsłuży ok. 300 tys. pasażerów.

Do lotniska zbudowana została nowa zelektryfikowana linia kolejowa, dzięki której - wprost do terminala - pasażerów wożą pociągi ze stacji Lublin Główny. Czas przejazdu z Lublina do lotniska to 15 minut.

Dotychczas loty z Lublina realizują dwaj przewoźnicy: Ryanair - do Londynu i Dublina (a od marca 2013 r. mają być również do Liverpoolu) oraz Wizz Air - do Londynu i Oslo. Loty czarterowe do popularnych miejscowości turystycznych zapowiadają też biura podróży.

Budowa lotniska kosztowała około 400 mln zł. 144,5 mln zł pokryje dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.