PARTNER PORTALU
  • BGK

Porty nie będą prywatyzowane

  • PAP    19 marca 2011 - 10:47

Porty Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście nie są przeznaczone do prywatyzacji - powiedział wiceminister skarbu Mikołaj Budzanowski. Dodał, że spółki te mają szczególne znaczenie dla państwa.




Wiceminister skarbu podkreślił, że w 2010 roku nastąpił przełom, jeśli chodzi o import towarów do Polski drogą morską. Wszystkie trzy porty - Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście - uzyskały najwyższe w historii zyski netto. (Czytaj też: Chcą utrzymania zerowej stawki Vat)

Budzanowski poinformował, że w ubiegłym roku do Portu Gdynia zawinęło ponad 3,5 tys. statków i przeładowano tam 14,7 mln ton towarów. Zysk netto spółki wyniósł w tym czasie 43,3 mln zł i był o 12,1 mln zł wyższy niż w 2009 r.

W przypadku Portu Gdańsk od stycznia do listopada 2010 r. przeładowano ponad 24,8 mln ton (w tym m.in. węgla), a zysk netto w ciągu jedenastu miesięcy ub.r. osiągnął ponad 17,8 mln zł (o ok. 4,7 mln zł więcej niż rok wcześniej).

W 2010 r. obroty ładunkowe w granicach administracyjnych portów w Szczecinie i Świnoujściu wyniosły natomiast 20,8 mln ton. Chodzi m.in. o węgiel, rudę, zboże, drewno i drobnicę, a zysk netto za ub.r. - ponad 39,8 mln zł.

Wiceminister skarbu podkreślił, że strategia Portu Gdańsk ma na celu przyciąganie nowych inwestorów, wspieranie podmiotów operujących na terenach portowych, a także poprawę infrastruktury portowej.

Z kolei strategia rozwoju portu w Gdyni - jak zaznaczył - zakłada utrzymanie mocnej pozycji spółki w regionie bałtyckim, jako wiodącej w obsłudze ładunków drobnicowych, przewożonych w kontenerach. Poinformował, że w ubiegłym roku na inwestycje w tym porcie trafiło 75,9 mln zł, a wsparcie unijne z Funduszu Spójności wyniosło 48,5 mln zł. Plan inwestycyjny na lata 2011-2013 przewiduje dalsze inwestycje w infrastrukturę portową w wysokości 500 mln zł oraz uzyskanie ok. 300 mln zł dofinansowania unijnego.

Najważniejsza inwestycja portowa powstaje jednak w Świnoujściu. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście realizuje budowę terminalu LNG i portu zewnętrznego w Świnoujściu.

Jak podkreślił Budzanowski, nowy port w Świnoujściu ma obsługiwać i przyjmować w 2014 roku metanowce. "Będą wpływały tam statki o zanurzeniu do 12,5 metra, 315 metrów długości i 50 metrów szerokości. W związku z tym potrzebna jest infrastruktura dostosowana do przyjmowania tak dużych statków" - zaznaczył. Koszt inwestycji wynosi 200 mln zł, a falochronu ponad 800 mln zł. Już za 36 miesięcy pierwsze statki z LNG będą wpływać do Świnoujścia.

Terminal LNG będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.

Gazoport ma być przekazany do eksploatacji 30 czerwca 2014 r. Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa wzrośnie do 7,7 mld m sześc. Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami, a na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Człek bywający w portach, 2011-03-20 20:16:32

    No i co? Dalej nie ma pomysłu na ich rozwój?
  • ORYCZ.G, 2011-03-19 11:22:21

    Rzeczywiscie,dajmy sobie trochę spokoju z tą prywatyzacją.Może za jakiś czas,jak będzie taka ''potrzeba''wrócimy do tematu...A teraz zająć się trzeba własnymi,państwowymi spółkami.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.