Projekt rozwoju turystyki wodnej w rejonie Zatoki Gdańskiej

Przystosowanie do potrzeb żeglarstwa kanałów i dróg wodnych o długości ok. 300 km oraz budowa przystani i infrastruktury dla wodniaków w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej jest celem projektu, który władze Pomorskiego planują zrealizować do 2020 r.
Projekt rozwoju turystyki wodnej w rejonie Zatoki Gdańskiej
Rusza projekt dotyczący rozwoju turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej. Fot. pixbay

W Gdańsku w piątek zainaugurowano przedsięwzięcie "Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej", realizowane w ramach Regionalnego Programu Strategicznego w zakresie atrakcyjności turystycznej i kulturowej "Pomorska Podróż".

Projekt będzie realizowany w woj. pomorskim na obszarze delty Wisły, Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej i będzie kontynuacją zakończonego niedawno projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej. Etap I". Projekt zrealizowano na terenie Żuław i Zalewu Wiślanego wraz z Mierzeją Wiślaną oraz na szlakach wodnych m.in. na Wiśle, Martwej Wiśle, Szkarpawie, Nogacie, Kanale Jagiellońskim, Elblągu i Pasłęce.

22 samorządy zainteresowane rozwojem Zatoki Gdańskiej

Rafał Wasil z Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego powiedział PAP, że jest to przedsięwzięcie strategiczne dotyczące rozwoju oferty w zakresie turystyki wodnej. Jak wyjaśnił, projekt dotyczy ponad 300 km szlaków wodnych dla żeglarzy, kajakarzy, motorowodniaków, zlokalizowanych w delcie Wisły, na Zalewie Wiślanym, Zatoce Gdańskiej i Zatoce Puckiej.

Wyjaśnił, że planowana jest kontynuacja rozbudowy portów i przystani żeglarskich, które mają zostać wyposażone w sanitariaty, ma tam też powstać infrastruktura energetyczna, wodociągowa i kanalizacyjna. "Będziemy też rewitalizować mosty zwodzone, jeśli będą takie potrzeby dla otwarcia szlaku do pływania, likwidować bariery nawigacyjne na szlakach" - dodał.

Ocenił, że dzięki realizacji projektu powstanie oferta bezpiecznego pływania od przystani do przystani w ramach całej sieci. "Aktywny wypoczynek na wodzie przyciąga coraz więcej ludzi; na Pętli Żuławskiej modny jest np. houseboating, czyli pływanie barką" - dodał.

Do realizacji zgłoszonych zostało 36 różnych projektów w zakresie infrastruktury dla wodniaków. Budżet przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. Lista projektów, które będą realizowane, ma powstać pod koniec roku.

Zainteresowanie realizacją projektu zgłosiły 22 samorządy lokalne z regionu, m.in. Hel, Jastarnia, Władysławowo, Puck, gm. Kosakowo, Gdynia, Sopot, Gdańsk, ale też Malbork, Gniew, gm. Cedry Wielkie i gminy Mierzei Wiślanej.

Udziałem w realizacji projektu zainteresowana jest m.in. Krynica Morska. Burmistrz Krzysztof Swat przyznał, że projekt jest ważny dla miasta, a uczestnictwo w nim pozwoliłoby skończyć modernizację portu w Krynicy Morskiej. Dodał, że dzięki uczestnictwu miasta w projekcie zagospodarowania Pętli Żuławskiej w Krynicy Morskiej w minionych latach zrealizowano inwestycje o wartości kilkunastu mln zł, m.in. w porcie.

"Chcemy marinę tak zagospodarować, żeby nie było powodów do wstydu przed turystami z Zachodu" - zaznaczył. Miasto chce też przedłużyć o 90 metrów pirs pasażerski, który zamknąłby port od strony pd.-zach., zmniejszyłby falowanie i uczyniłby port bardziej bezpiecznym dla jachtów.

Wicemarszałek woj. pomorskiego Ryszard Świlski przyznał, że turystyka to jeden z fundamentów gospodarki regionu. "Widać, że Pętla Żuławska, czyli projekt zrealizowany w ostatnich latach za 81 mln zł, to hit turystyczny; w ub.r. z tras skorzystało ok. 30 tys. wodniaków" - dodał.

Projekt dot. rozwoju turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej jest jednym z trzech realizowanych strategicznych projektów w zakresie poprawy atrakcyjności turystycznej regionu. "Kajakiem przez Pomorze" - to projekt zagospodarowania szlaków wodnych dla rozwoju turystyki kajakowej, który zakłada powstanie co najmniej 15 takich szlaków, z przystaniami i stanicami. Na ten projekt ma być przeznaczone 71 mln zł.

Ofertę turystyczną regionu poszerzyć ma też projekt utworzenia ok. 450 km tras rowerowych w woj. pomorskim. Mają one być częścią dwóch międzynarodowych dróg rowerowych: jednej biegnącej wokół wybrzeża południowego Bałtyku oraz drugiej, wytyczonej wzdłuż Wisły. Zakłada się, że utworzenie tras może kosztować ok. 100 mln zł. Projekty mają być zrealizowane do 2020 r. Będą współfinansowane z funduszy unijnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

To sa świetne wiadomości. A kiedy inne samorzady wojewódzkie pójda w slad za pomorskim? Co na to powie n.p. marszałek Struzik?

RokWisły2017, 2015-05-18 09:06:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE