Regionalne lotniska muszą zwiększyć efektywność

Przepustowość portów lotniczych po rozbudowie w ostatnich latach zwiększyła się prawie o 100 proc. Musimy jednak pamiętać, że infrastruktury transportowej nie projektuje się na 5 lat, ale na co najmniej na 10-15 lat do przodu - twierdzi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA a także prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Regionalne lotniska muszą zwiększyć efektywność
- Największym zadaniem, jakie stoi przed zarządzającymi polskimi portami lotniczymi jest poprawa efektywności. Większość portów regionalnych w Polsce charakteryzuje się dzisiaj jeszcze ujemną rentownością. Jest to związane z tym, że w ostatnich latach wybudowaliśmy potężną infrastrukturę, przez co obciążają nas koszty amortyzacji. Z drugiej strony perspektywa rocznego wzrostu dla ruchu lotniczego kształtuje się na najbliższe lata na poziomie 5-6 proc. Oznacza to, że przez najbliższe 7 może 10 lat tę infrastrukturę będziemy dopiero stopniowo wypełniać ruchem pasażerskim - ocenia Artur Tomasik.

Prezes GTL SA zwrócił uwagę, że w ostatnich latach wyczerpały się źródła dla szybkiego wzrostu ruchu pasażerskiego. Zarazem jednak nowa infrastruktura otworzyła przed portami lotniczymi możliwość poszerzenia swojej oferty i przyciągania nowych partnerów biznesowych.

- Dzisiaj mamy konkretny produkt, który możemy zaoferować liniom lotniczym pasażerskim, ale także liniom lotniczym cargo i integratorom cargo. Jeżeli nie mielibyśmy tej oferty, to nic na rynku pasażerskim byśmy nie znaczyli. Obecnie porty mają doskonałą infrastrukturę - bezpieczną i spełniającą wszystkie europejskie i światowe normy. Do tego mamy ofertę, która nie jest tylko ofertą portów lotniczych, ale także poszczególnych regionów i całej Polski - zauważa Artur Tomasik.

- Dobrze to widać na przykładzie Pyrzowic, gdzie w ostatnim czasie nasze inwestycje spowodowały, że mamy coraz lepszy kontakt z firmami kurierskimi, które koncentrują dzisiaj swoją działalność właśnie u nas. W porównaniu do ubiegłego roku notujemy 60 proc. wzrostu cargo. To jest dla nas bardzo dobry wynikiem już dzisiaj, a w przyszłości, poprawiając jeszcze infrastrukturę, mamy szansę, aby ta dynamika była utrzymana - dodaje.

Cały artykuł czytaj tu 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE