PARTNER PORTALU
  • BGK

Rekord turystyczny w kopalni

  • PAP    11 stycznia 2013 - 16:16
Rekord turystyczny w kopalni

Milion 117 tys. turystów odwiedziło w 2012 roku kopalnię soli w Wieliczce. To o 5 proc. więcej niż w roku poprzednim. Rekordowy okazał się grudzień – do kopalni przyjechało ponad 45 tys. turystów.




Gospodarze kopalni podkreślają, że „tylko od zakończenia II wojny światowej solne progi przekroczyło już prawie 36 mln zwiedzających".

"Milion zwiedzających każdego roku ponad wszelką wątpliwość dowodzi, że wielicka kopalnia jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Polski. Co więcej, badania dowodzą, że jest również najliczniej odwiedzaną kopalnią na całym świecie" - powiedział prezes Kopalni Soli „Wieliczka" SA Kajetan d'Obyrn.

Jak dodał, w ubiegłym roku ponad połowa (53 proc.) gości przyjechała z zagranicy; było to o 6 proc. więcej niż w 2011. Do kopalni przyjechali turyści ze 175 krajów.

W ubiegłym roku kopalnię zwiedziło 527,8 tys. Polaków i 589,4 tys. cudzoziemców. Największy odsetek turystów z zagranicy stanowili mieszkańcy Wielkiej Brytanii - 60,9 tys. osób (o 12 proc. więcej niż w 2011 r.); na drugim miejscu znaleźli się Włosi - 42,4 tys. odwiedzających (o 17 proc. więcej niż w 2011); na trzecim Niemcy - 38,5 tys. turystów (o 4 proc. więcej niż w 2011).

Na kolejnych miejscach byli Francuzi - 35,5 tys. odwiedzających, Koreańczycy - 34,5 tys. turystów i Rosjanie - 32,7 tys. osób.

W pierwszej dziesiątce znaleźli się również Norwegowie, Hiszpanie, Amerykanie i Węgrzy. Do podziemnej Wieliczki przyjechali również turyści m.in. z Japonii, Brazylii, Tajlandii, Nowej Zelandii.

W ubiegłym roku zupełnie nowe oblicze zyskał serwis internetowy kopalnia.pl, który miesięcznie notuje blisko pół miliona odsłon. Z dużym uznaniem branży internetowej oraz użytkowników spotkały się aplikacje przygotowane z myślą o urządzeniach mobilnych.

W 2012 roku kopalnię odwiedziło prawie tysiąc dziennikarzy z całego świata. W kopalni realizowano m.in. dokument 3D przygotowany przez japońską telewizję TBS, program o podziemnych kaplicach dla Discovery Channel, emitowany niemal w całej Europie program „Galileo", program BBC dla dzieci pt. „Blue Peter", dokument na zlecenie UNESCO nagrany przez TV History oraz „Najbardziej niesamowite restauracje", zrealizowany dla kanadyjskiej TV.

Wśród niecodziennych przedsięwzięć medialnych były też popularne w wielu krajach reality show „Amazing Race" (wersja ukraińska), a także zdjęcia do filmu bollywodzkiego „The Rhythm".

Kopalnia posłużyła również jako plener do sesji sukien ślubnych oraz sukien karnawałowych.

Wielicka kopalnia działa nieprzerwanie od połowy XIII wieku. Zorganizowany ruch turystyczny trwa tam od końca XVIII wieku. Obecnie trasa turystyczna liczy 2,5 km długości i obejmuje ponad 20 komór. W 1978 roku kopalnia została wpisana na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.

Obecnie działanie kopalni jako przedsiębiorstwa państwowego polega na zabezpieczeniu zabytku, głównie poprzez utylizację wód zasolonych i podsadzanie, czyli zasypywanie piaskiem niebezpiecznych lub zbędnych części kopalni. Efektem utylizacji solanki jest produkcja soli.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.