Rozmowy samorządów z PLK na Pomorzu

Starosta lęborski, burmistrz Lęborka i wójt gminy Nowa Wieś Lęborska wystąpią do prezesa spółki PKP PLK SA z wnioskiem o zamontowanie półrogatek na przejeździe kolejowym w Mostach.
Rozmowy samorządów z PLK na Pomorzu
Takie ustalenia zapadły w czwartek na spotkaniu samorządowców z przedstawicielem spółki PKP PLK SA - poinformował wójt Nowej Wsi Lęborskiej Ryszard Wittke.

Jak dodał, samorządy nie wykluczają finansowego udziału w przebudowie przejazdu, jeśli prawo na to pozwala.

Zdaniem Leszka Lewińskiego, zastępcy dyrektora gdyńskiego oddziału Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA, wniosek samorządowców o podwyższenie kategorii przejazdu w Mostach z C do B jest bezzasadny.

Przejazd kategorii C jest wyposażony w samoczynną sygnalizacją świetlną i dźwiękową, ale nie ma urządzeń zamykających drogę. Natomiast przejazd kat. B ma dodatkowo półrogatki, czyli szlabany zamykające prawe pasy ruchu.

- Przejazd w Mostach jest bezpieczny. W momencie wypadku sygnalizacja dźwiękowo - optyczna była sprawna, w związku z czym zamierzamy odbudować go utrzymując dotychczasową kategorię C - powiedział Lewiński.

Jak dodał, kolej jest gotowa podwyższyć kategorię przejazdu, jeśli znajdą się partnerzy, którzy zechcą dołożyć się do takiej inwestycji.

Orientacyjny koszt budowy przejazdu kategorii B przekracza 1 mln zł. - Ze swej strony wyłożymy na taką budowę 350 tys. zł - powiedział dyrektor Lewiński.

Do wypadku w Mostach doszło 28 kwietnia ok. godz. 17.25. Pociąg osobowy TLK relacji Katowice - Gdynia uderzył w środek załadowanej cegłami naczepy tira marki Scania. Lokomotywa i cztery wagony wykoleiły się. Ciężarówka została zniszczona.

Dwoje pasażerów pociągu zginęło. Prowadząca w tej sprawie śledztwo Prokuratura Okręgowa w Słupsku liczbę rannych określiła na 24 osoby.

Z dotychczasowych ustaleń śledczych wynika, że kierowca tira słyszał sygnał dźwiękowy ostrzegający o zbliżającym się pociągu, mimo to wjechał na tory, licząc, że uda mu się przejechać.

Powypadkowe straty kolei oszacowała na ok. 12 mln zł. Wykolejona lokomotywa i wagony, które poszły do kasacji, wyceniono na ponad 10 mln zł. Zniszczone zostało też 200 m torów, 4 słupy podtrzymujące sieć trakcyjną, 800 m tej sieci oraz system sterowania sygnalizacją dźwiękowo - optyczną na przejeździe.

Przerwa w ruchu pociągów na linii wiodącej przez Mosty trwała do godzin nocnych 1 maja. Obecnie pociągi jeżdżą tamtędy z prędkością ograniczoną do 20 km/ h. Przed wypadkiem maksymalna prędkość przejazdu przez Mosty wynosiła 120 km/h. W chwili wypadku pociąg jechał 110 km/h.

Techniczne warunki dotyczące skrzyżowań szlaków kolejowych z drogami kołowymi reguluje rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. Rozporządzenie mówi o 6 kategoriach przejazdów kolejowych. Najwyższą jest A - przejazdy strzeżone wyposażone w rogatki zamykające całą szerokość jezdni; najniższą kat. F - przejazdy niepubliczne, zamknięte dla ruchu i otwierane na życzenie kierującego. O kategorii przejazdu decyduje m.in. liczba torów, maksymalna dopuszczalna prędkość pociągów, rodzaj drogi, na której znajduje się przejazd, oraz występujące na niej natężenie ruchu.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE