PARTNER PORTALU
  • BGK

Rozmowy samorządów z PLK na Pomorzu

  • PAP    5 maja 2011 - 17:05
Rozmowy samorządów z PLK na Pomorzu

Starosta lęborski, burmistrz Lęborka i wójt gminy Nowa Wieś Lęborska wystąpią do prezesa spółki PKP PLK SA z wnioskiem o zamontowanie półrogatek na przejeździe kolejowym w Mostach.




Takie ustalenia zapadły w czwartek na spotkaniu samorządowców z przedstawicielem spółki PKP PLK SA - poinformował wójt Nowej Wsi Lęborskiej Ryszard Wittke.

Jak dodał, samorządy nie wykluczają finansowego udziału w przebudowie przejazdu, jeśli prawo na to pozwala.

Zdaniem Leszka Lewińskiego, zastępcy dyrektora gdyńskiego oddziału Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA, wniosek samorządowców o podwyższenie kategorii przejazdu w Mostach z C do B jest bezzasadny.

Przejazd kategorii C jest wyposażony w samoczynną sygnalizacją świetlną i dźwiękową, ale nie ma urządzeń zamykających drogę. Natomiast przejazd kat. B ma dodatkowo półrogatki, czyli szlabany zamykające prawe pasy ruchu.

- Przejazd w Mostach jest bezpieczny. W momencie wypadku sygnalizacja dźwiękowo - optyczna była sprawna, w związku z czym zamierzamy odbudować go utrzymując dotychczasową kategorię C - powiedział Lewiński.

Jak dodał, kolej jest gotowa podwyższyć kategorię przejazdu, jeśli znajdą się partnerzy, którzy zechcą dołożyć się do takiej inwestycji.

Orientacyjny koszt budowy przejazdu kategorii B przekracza 1 mln zł. - Ze swej strony wyłożymy na taką budowę 350 tys. zł - powiedział dyrektor Lewiński.

Do wypadku w Mostach doszło 28 kwietnia ok. godz. 17.25. Pociąg osobowy TLK relacji Katowice - Gdynia uderzył w środek załadowanej cegłami naczepy tira marki Scania. Lokomotywa i cztery wagony wykoleiły się. Ciężarówka została zniszczona.

Dwoje pasażerów pociągu zginęło. Prowadząca w tej sprawie śledztwo Prokuratura Okręgowa w Słupsku liczbę rannych określiła na 24 osoby.

Z dotychczasowych ustaleń śledczych wynika, że kierowca tira słyszał sygnał dźwiękowy ostrzegający o zbliżającym się pociągu, mimo to wjechał na tory, licząc, że uda mu się przejechać.

Powypadkowe straty kolei oszacowała na ok. 12 mln zł. Wykolejona lokomotywa i wagony, które poszły do kasacji, wyceniono na ponad 10 mln zł. Zniszczone zostało też 200 m torów, 4 słupy podtrzymujące sieć trakcyjną, 800 m tej sieci oraz system sterowania sygnalizacją dźwiękowo - optyczną na przejeździe.

Przerwa w ruchu pociągów na linii wiodącej przez Mosty trwała do godzin nocnych 1 maja. Obecnie pociągi jeżdżą tamtędy z prędkością ograniczoną do 20 km/ h. Przed wypadkiem maksymalna prędkość przejazdu przez Mosty wynosiła 120 km/h. W chwili wypadku pociąg jechał 110 km/h.

Techniczne warunki dotyczące skrzyżowań szlaków kolejowych z drogami kołowymi reguluje rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. Rozporządzenie mówi o 6 kategoriach przejazdów kolejowych. Najwyższą jest A - przejazdy strzeżone wyposażone w rogatki zamykające całą szerokość jezdni; najniższą kat. F - przejazdy niepubliczne, zamknięte dla ruchu i otwierane na życzenie kierującego. O kategorii przejazdu decyduje m.in. liczba torów, maksymalna dopuszczalna prędkość pociągów, rodzaj drogi, na której znajduje się przejazd, oraz występujące na niej natężenie ruchu.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.