PARTNER PORTALU
  • BGK

Ruch turystyczny w Łódzkiem rośnie, ale region potrzebuje promocji

  • pt/pap    29 kwietnia 2017 - 16:37
Ruch turystyczny w Łódzkiem rośnie, ale region potrzebuje promocji
Ulica Piotrkowska w Łodzi. (fot. uml.lodz.pl)

Ruch turystyczny w Łódzkiem zwiększył się na przestrzeni ostatnich lat, ale region wciąż nie wykorzystuje całego swojego potencjału w tej dziedzinie i powinien zadbać o promocję – uważają autorzy raportu przygotowanego przez Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego.




• Badania ruchu turystycznego regionie łódzkim zapoczątkowano w roku w 2009, były prowadzone przez kilka sezonów aż do roku 2012.

• Turyści pozostawili w Łódzkiem 1,2 mld zł, z czego ponad 800 mln zł wydali na terenie województwa, a 200 mln zł w stolicy regionu.

• O promocji miast i regionów będziemy rozmawiać podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w Katowicach w dniach 10-12 maja.

\"Wnioski z raportu przygotowanego przez Instytut Geografii Miast i Turyzmu są optymistyczne, ale nie w stu procentach zadowalające. Od roku 2009 odnotowujemy stały wzrost liczby osób odwiedzających region i jego stolicę, a także liczby udzielonych noclegów. Poprawia się stan infrastruktury, komunikacja, powstają nowe obiekty noclegowe, a produkt turystyczny przygotowywany jest coraz bardziej profesjonalnie" - podkreślił dziekan Wydziału Nauk Geograficznych UŁ prof. Bogdan Włodarczyk.

Badania ruchu turystycznego regionie łódzkim zapoczątkowano w roku w 2009, były prowadzone przez kilka sezonów aż do roku 2012. Po przerwie zostały wykonane w ubiegłym roku, dlatego ostatnie dane porównane zostały z tymi sprzed pięciu lat.

Według raportu ruch turystyczny w regionie wyniósł ponad 4 mln osób, czyli o 250 tys. więcej niż w 2012 roku. Ok. 70 proc. turystów odwiedziło region, a ok. 30 proc. jego stolicę Łódź. Najwięcej osób odwiedza w celach rekreacyjnych i wypoczynkowych powiaty tomaszowski, rawski, bełchatowski i zgierski. Ostatnio - za sprawą rosnącej popularności uzdrowiska termalnego w Uniejowie - dołączył do nich powiat poddębicki, w którym w 2015 r. liczba noclegów przekroczyła 105 tys.

"Turyści pozostawili w Łódzkiem 1,2 mld zł, z czego ponad 800 mln zł wydali na terenie województwa, a 200 mln zł w stolicy regionu. To niebagatelne pieniądze. W ostatnich latach wiele gmin nabiera charakteru turystycznego dzięki samorządom, wykorzystującym do tego celu środki unijne. Gminy rewitalizują, inspirują działania zwiększające atrakcyjność zasobów przyrodniczych czy historycznych i tym samym dają szanse na przychody dla mieszkańców - bo turystyka to także ważny obszar gospodarki" - ocenił marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

Mimo że region łódzki w powszechnym mniemaniu nie jest identyfikowany jako obszar atrakcyjny turystycznie, statystycznie wypada nie najgorzej - pod względem liczby osób korzystających z rejestrowanej bazy noclegowej i liczby udzielonych noclegów - znajduje się mniej więcej w połowie listy 16 województw.

Krótkie pobyty

Najczęściej jednak są to krótkie pobyty do dwóch dni - na krócej turyści wpadają jedynie na Mazowsze i Podlasie. Zwłaszcza w Łodzi są to wizyty o charakterze biznesowo-zawodowym, co obrazują też dwa okresy największego napływu turystów, przypadające od kwietnia do czerwca i od września do października. W wakacje miasto zamiera, turystycznie ożywia się natomiast region.

Zdaniem prof. Włodarczyka atrakcyjność turystyczną regionu należałoby zwiększać nie tylko poprzez dalsze inwestowanie w infrastrukturę, ale także przez poprawę promocji i informacji turystycznej, która powinna przekraczać granice województwa. Jednocześnie - jak dodał - niezwykle istotna jest informacja lokalna, m.in. oznakowanie szlaków i obiektów, dające możliwość dowiedzenia się o nich jak najwięcej w momencie, gdy turysta trafi do danej miejscowości.

"Przed nami jeszcze działania związane z lepszym wypromowaniem i przygotowywaniem kolejnych produktów turystycznych. Liczba certyfikatów uzyskiwanych w konkursach Polskiej Organizacji Turystycznej wskazuje, w Łódzkiem dużo się dzieje, ale wydarzenia te potrzebują promocji" - zaznaczył.

Jak dodał, turyści są obecnie coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o warunki pobytu, ale jednocześnie zwracają nie mniejszą uwagę na to, jak są przyjmowani, dlatego czasami luksusowe hotele i apartamenty przegrywają z miłą, rodzinną atmosferą. W opinii eksperta pobyt w Łódzkiem można z powodzeniem polecać turystom, którzy potrzebują ciszy, spokoju i wypoczynku w otoczeniu przyrody.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.