Samorządowa kolej wkracza na nowe tory

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 18-02-2010
  • drukuj
Marszałkowie zapłacą w tym roku za pociągi regionalne nawet o kilkadziesiąt procent więcej niż w poprzednim.

Samorządowe dotacje wzrosną, mimo że koszt uruchomienia pociągów w niektórych województwach spadnie po podzieleniu spółki na 15 samodzielnych zakładów. Najwięcej na podziale skorzysta Pomorze. Najbardziej straci województwo świętokrzyskie.

Tego domagali się marszałkowie. Chcieli, by każde województwo płaciło tylko za pociągi jeżdżące po ich terenie. „To kierunek właściwy i przez wszystkich oczekiwany. Pieniądze na dotacje połączeń idą bezpośrednio z budżetów wojewódzkich, nienaturalne byłoby utrzymywanie uśrednionych dopłat do przewozów” – powiedział „Rzeczpospolitej” marszałek zachodniopomorski Władysław Husejko. Włodarze województw liczą na to, że po wyodrębnieniu oddziałów spadną koszty ich funkcjonowania.

Wzrost wysokości dotacji wynika z większej liczby uruchamianych pociągów oraz z tego, że w tym roku dopłaty mają pokryć 100 proc. deficytu, a nie – jak w zeszłym ok. 70 proc. Prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Moraczewski zapowiada, że spółka wyjdzie na zero lub osiągnie niewielki zysk.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

czyżbyś shary pracował dla PKP IC. Ludzie lubią mieć każdy możliwy wybór. Myślę sobie , że obecny prezes Moraczewski ma szansę zreformować PR-y tylko trzeba mu dać szansę.

realista 62, 2010-02-18 16:17:27 odpowiedz

Zapłacą marszałkowie więcej, ponieważ Przewozy Regionalne uruchomiły pociągi Inter Regio które tylko powiększają straty i psuja wizerunek firmy.

shary, 2010-02-18 13:13:13 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE