Samorządowcy podzieleni ws. obwodnicy

  • kuriersuwalski.pl
  • 10-02-2011
  • drukuj
Prezydent Suwałk zgodzi się na II wariant przebiegu obwodnicy (przebiegający bliżej miasta) pod warunkiem, że nie wpłynie to na opóźnienie budowy obwodnicy Augustowa.
Samorządowcy podzieleni ws. obwodnicy

Tak mówi jeden z punktów pisemnego stanowiska lokalnych samorządów w sprawie drogi omijającej Suwałki. Stanowisko ma zostać wysłane do GDDKiA w Białymstoku. Na dokumencie brakuje jeszcze podpisów suwalskiego wójta i starosty.

W miniony poniedziałek w ratuszu odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Miasta Suwałki, Gminy Suwałki, Powiatu Suwalskiego oraz firmy projektowej Transprojekt Gdański Sp. z o.o. Celem rozmów było wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawie ostatecznego wariantu przebiegu obwodnicy Suwałk.

Budujmy jak najprędzej!

W środę, podczas specjalnej konferencji prasowej u zbiegu ulic Utrata i Sejneńskiej, Czesław Renkiewicz zaprezentował jego treść dziennikarzom. Wspomniany dokument mówi o konieczności jak najszybszego wystąpienia GDDKiA o wydanie decyzji środowiskowej, która to decyzja ma rozstrzygnąć o wyborze optymalnego wariantu drogi. - Jeśli wariant II zostanie uznany przez GDDiK za lepszy, to miasto nie będzie się temu sprzeciwiać. Nie przebieg drogi jest najważniejszy, lecz to, by jak najszybciej powstała - deklaruje Cz. Renkiewicz.

Prezydent przedstawił również wyniki badań poziomu hałasu na odcinku krajowej "8" biegnącym przez centrum Suwałk, między innymi na skrzyżowaniu ulic Utrata i Sejneńska. Tu poziom hałasu rano i w południe jest o 13-15 decybeli większy, niż wynosi dopuszczalne maksimum, czyli 60 dB. W nocy, kiedy norma wynosi do 50 dB, wartość przekroczenia sięga 19-20 dB.

Najbardziej odczuwają to mieszkańcy działek położonych przy Utracie. - Śpię praktycznie 10 metrów od ulicy i całego tego hałasu. Za dnia często nawet szklanki na stole nie można postawić, a o otwieraniu okien można zapomnieć - skarży się mieszkaniec domu stojącego w pobliżu tego skrzyżowania.

Zgody wciąż nie ma

W piśmie mowa również o skierowaniu wniosku do Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) o
pozytywne zaopiniowanie wstępnej koncepcji budowy obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S-61 ze wskazaniem na pierwszy, dłuższy wariant (który przecina pola mieszkańców gminy).

- Jeśli rolnicy będą wnioskować o zmianę wariantu, "będzie ona możliwa, o ile nie wpłynie na zmianę warunków umowy dotyczącej budowy Augustowa, a w szczególności terminu i kosztów jej realizacji" - czytamy w stanowisku. Chodzi o to, że  kończąca się na węźle "Lotnisko" augustowska obwodnica jest zaprojektowana "pod" wariant I. Wybór wariantu II będzie oznaczać konieczność naniesienia korekty w projekcie budowy obwodnicy Augustowa.

- Tak samo chcemy szybkiej budowy obwodnicy, lecz nie możemy podpisać się pod stanowiskiem, o którym mówi prezydent. Nie uwzględniono w nim naszych postulatów - mówił Tadeusz Chołko, suwalski wójt, podczas konferencji prasowej zwołanej tego samego dnia w Urzędzie Gminy. Zarówno wójt, jak i starosta Szczepan Ołdakowski mają obawy, co do tego, czy Generalna Dyrekcja dokona obiektywnego wyboru trasy. Ich zdaniem optymalnym wariantem jest II, biegnący bliżej miasta.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.