Samorządy blokują kopalnię porfiru na Dolnym Śląsku

Kopalnia Surowców Skalnych „Okrzeszyn” mogłaby rozwijać działalność i wydobywać porfir zwany potocznie tłuczniem, ale na skutek negatywnej decyzji dotyczącej możliwości wykorzystania jedynej drogi do wywozu surowca i braku stosownych decyzji, nie może nic zrobić.
Samorządy blokują kopalnię porfiru na Dolnym Śląsku
Władze powiatowe boją się o drogę dojazdową do Kopalni "Okrzeszyn". Fot. kpid.kruszywa.com

Kopalnia ma bardzo duży potencjał, potrzebne certyfikaty i pozwolenia. Zakupem wydobywanego w niej porfiru zainteresowane są firmy prowadzące remonty linii kolejowych i tramwajowych w całej Polsce.

- W listopadzie zeszłego roku otrzymaliśmy odmowną decyzję ze Starostwa Powiatowego Kamienna Góra. Próbowaliśmy też porozumieć się z miejscową gminą Lubawka, ale ta twierdzi, że droga dojazdowa należy do powiatu – mówi Henryk Ciosmak reprezentujący firmę.

W grudniu powiat podtrzymał decyzję. Od tamtej pory przedstawiciele firmy próbują przekonać samorządowców do zmiany stanowiska wskazując między innymi takie korzyści jak większe wpływy z podatków, jeśli sprzedaż porfiru zainteresowanym kontrahentom w końcu by ruszyła, a także – nowe miejsca pracy dla okolicznych mieszkańców.

Tymczasem przedstawiciele władz powiatowych twierdzą, że nie mogą zezwolić na użytkowanie drogi dojazdowej, bo mogłaby ona ulec znacznemu zniszczeniu.

- Gdyby jedyna przeszkoda czyli ta feralna droga została pokonana, moglibyśmy mieć znaczący wkład w rozwój gminy, a nawet powiatu, gdzie jest stosunkowo wysokie bezrobocie – dodaje Ciosmak

Firma ma teraz dwie możliwości. Albo dalej toczyć batalię sądową z samorządowcami albo przedstawić im konstruktywną propozycję. Decyzję Kopalnia podejmie już na początku przyszłego tygodnia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Wyjsciem jest odbudowa linii kolejowej. Od 1889 r. Okrzeszyn stanowił stację końcową nieczynnej już linii kolejowej wiodącej z Kamiennej Góry. Linia ta została zbudowana przez spółkę akcyjną Ziederthalbahn (pol. Kolejka Zadrnańska), po II wojnie światowej włączono ją w struktury PKP. Do 1954 r. kurs...owały na niej pociągi pasażerskie, a do 1959 r. – towarowe. Popadającą w ruinę trakcję kolejową rozebrano w 1973 roku; zachował się ceglany budynek stacyjny. rozwiń

W.Jankowski, 2015-03-17 10:09:07 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE