PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządy blokują kopalnię porfiru na Dolnym Śląsku

  • bad    13 marca 2015 - 11:14
Samorządy blokują kopalnię porfiru na Dolnym Śląsku
Władze powiatowe boją się o drogę dojazdową do Kopalni "Okrzeszyn". Fot. kpid.kruszywa.com

Kopalnia Surowców Skalnych „Okrzeszyn” mogłaby rozwijać działalność i wydobywać porfir zwany potocznie tłuczniem, ale na skutek negatywnej decyzji dotyczącej możliwości wykorzystania jedynej drogi do wywozu surowca i braku stosownych decyzji, nie może nic zrobić.




Kopalnia ma bardzo duży potencjał, potrzebne certyfikaty i pozwolenia. Zakupem wydobywanego w niej porfiru zainteresowane są firmy prowadzące remonty linii kolejowych i tramwajowych w całej Polsce.

- W listopadzie zeszłego roku otrzymaliśmy odmowną decyzję ze Starostwa Powiatowego Kamienna Góra. Próbowaliśmy też porozumieć się z miejscową gminą Lubawka, ale ta twierdzi, że droga dojazdowa należy do powiatu – mówi Henryk Ciosmak reprezentujący firmę.

W grudniu powiat podtrzymał decyzję. Od tamtej pory przedstawiciele firmy próbują przekonać samorządowców do zmiany stanowiska wskazując między innymi takie korzyści jak większe wpływy z podatków, jeśli sprzedaż porfiru zainteresowanym kontrahentom w końcu by ruszyła, a także – nowe miejsca pracy dla okolicznych mieszkańców.

Tymczasem przedstawiciele władz powiatowych twierdzą, że nie mogą zezwolić na użytkowanie drogi dojazdowej, bo mogłaby ona ulec znacznemu zniszczeniu.

- Gdyby jedyna przeszkoda czyli ta feralna droga została pokonana, moglibyśmy mieć znaczący wkład w rozwój gminy, a nawet powiatu, gdzie jest stosunkowo wysokie bezrobocie – dodaje Ciosmak

Firma ma teraz dwie możliwości. Albo dalej toczyć batalię sądową z samorządowcami albo przedstawić im konstruktywną propozycję. Decyzję Kopalnia podejmie już na początku przyszłego tygodnia.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (1)

  • W.Jankowski, 2015-03-17 10:09:07

    Wyjsciem jest odbudowa linii kolejowej. Od 1889 r. Okrzeszyn stanowił stację końcową nieczynnej już linii kolejowej wiodącej z Kamiennej Góry. Linia ta została zbudowana przez spółkę akcyjną Ziederthalbahn (pol. Kolejka Zadrnańska), po II wojnie światowej włączono ją w struktury PKP. Do 1954 r. kurs...owały na niej pociągi pasażerskie, a do 1959 r. – towarowe. Popadającą w ruinę trakcję kolejową rozebrano w 1973 roku; zachował się ceglany budynek stacyjny.  rozwiń