Sejm przyjął ustawę ws. przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin

Wprowadzenie ułatwień przy modernizacji toru wodnego zakłada uchwalona przez Sejm w piątek (7 kwietnia) rządowa ustawa ws. budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra.
Sejm przyjął ustawę ws. przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin
Nowe przepisy zakładają uproszczenie procedury środowiskowej w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. (fot.mat.pras.)

• Nowe przepisy zakładają uproszczenie procedury środowiskowej w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

• Za ustawą głosowało 445 posłów, przeciw był jeden. Nikt nie wstrzymał się od głosu.

• Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu.

Według ustawy pogłębienie toru wodnego ma strategiczny charakter dla gospodarki i bezpieczeństwa Polski. Ustawa zawiera regulacje proceduralne, które mają ułatwić budowę lub przebudowę toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Nowe przepisy zakładają uproszczenie procedury środowiskowej w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ułatwione zostanie zajęcie pod inwestycję gruntów, na których znajdują się rodzinne ogrody działkowe.

Według ustawy inwestor zostaje zwolniony z obowiązku przedstawiania wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego przy składaniu wniosku o wydanie opinii w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i obszar Natura 2000, a także przy występowaniu z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organ wydający decyzję środowiskową jest zwolniony z obowiązku stwierdzenia jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Ustawa zakłada prostsze i szybsze pozyskiwanie terenów ogrodowych z możliwością polubownego rozwiązywania sporów na tym tle. Za zajęcie gruntów przewidziane są wypłaty odszkodowań działkowcom i stowarzyszeniu ogrodowemu. Sposób ustalania wysokości i wypłaty odszkodowań będzie zgodny z przepisami o gospodarce nieruchomościami.

Określono także ścieżkę proceduralną w sytuacji wyłączenia z zarządu Lasów Państwowych gruntów, które będą wykorzystywane pod inwestycję.

Inwestycja będzie prowadzona w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jej wartość to ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. - z budżetu państwa. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE