Służewiec przerzuca się z biur na mieszkania. Może być jak inne europejskie stolice

  • Newseria.pl/MN
  • 13-01-2017
  • drukuj
• Warszawski Służewiec to już nie tylko zagłębie biurowców.
• Powstaje tu coraz więcej budynków mieszkalnych.
• Dzielnica biurowa może się stać dobrym miejscem do życia, jak pokazują przykłady z Amsterdamu, Barcelony czy Londynu.
Służewiec przerzuca się z biur na mieszkania. Może być jak inne europejskie stolice
Karina Koziej ze Stowarzyszenia #Lepszy Służewiec mówi, że dzielnica nie jest jeszcze idealnie skomunikowana. (fot. newseria.pl)

Taka zmiana wymaga jednak dużo pracy – przekonuje Karina Koziej ze Stowarzyszenia #Lepszy Służewiec. Jak podkreśla, problemem jest niewystarczająco dobra komunikacja i brak infrastruktury społecznej.

– Służewiec to największa dzielnica biurowa w Polsce, blisko lotniska i sieci kolejowej, jest dobrze skomunikowana, wciąż jednak niewystarczająco dobrze – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Karina Koziej.

Znajduje się tu ok. 80 biurowców, a powierzchnia biurowa przekroczyła 1,3 mln mkw. JLL szacuje, że w kolejnych pięciu latach przybędzie ok. 300 tys. mkw. nowych biur. Do pracy tam już dziś dojeżdża 83 tys. osób. Oblicze Służewca jednak powoli się zmienia i powstaje tu coraz więcej budynków mieszkalnych – w najbliższych latach przybędzie 1,5 tys. nowych lokali.

– Największą bolączką Służewca jest komunikacja. 80 tys. osób próbuje się tam codziennie dostać do pracy. Nie ma takiej możliwości, aby tyle osób przyjechało samochodem, więc potrzebna jest dobra komunikacja publiczna – wskazuje Koziej.

Z raportu JLL wynika, że każdego dnia na obszar Służewca wjeżdża ok. 30 tys. samochodów. Codzienna rzeczywistość to ogromne korki i problemy z parkowaniem.

Czytaj też: Rolnictwo przenosi się do miast. Jak to możliwe?

W 2016 roku największym wyzwaniem było zaplanowanie optymalnego dojazdu na czas remontu głównej ulicy Marynarskiej. Stowarzyszeniu #Lepszy Służewiec, dzięki zorganizowanemu Okrągłemu Stołowi z przedstawicielami władz, ZTM, inwestora, wykonawcy i mieszkańców, udało się przekonać miasto do kluczowych rozwiązań. Utrzymana została przejezdność ulicy Postępu, wprowadzono ronda turbinowe, zwiększono częstotliwość kursowania autobusów i tramwajów oraz uruchomiono dodatkowe kursy Szybkiej Kolei Miejskiej do stacji PKP Służewiec.

– W 2017 roku będziemy nadal borykali się z remontem ul. Marynarskiej. Wyzwaniem jest na pewno to, aby ten remont przebiegał jak najmniej dotkliwie. Jako stowarzyszenie cały czas jesteśmy w ścisłej współpracy z urzędem miasta, opiniujemy organizację ruchu, wprowadzamy nasze drobne poprawki i jak do tej pory udaje nam się remont przetrwać – zaznacza przedstawicielka stowarzyszenia.

Jak wynika ankiety przeprowadzonej przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji oraz Stowarzyszenie #Lepszy Służewiec, blisko połowa podróżujących do pracy autem mogłaby się przesiąść do transportu publicznego, gdyby istniało bezpośrednie połączenie między ich miejscem zamieszkania a Służewcem. W komunikacji publicznej jednak sytuacja nie jest lepsza.

Poprawić dostępność dzielnicy ma program „Służewiec na szóstkę”. Stowarzyszenie #Lepszy Służewiec wspiera pilną budowę linii tramwajowej od Metra Wilanowska na Służewiec, przedłużenie ulicy Suwak, lepszy dostęp do stacji PKP Służewiec, uporządkowanie kwestii parkowania, usprawnienie komunikacji publicznej oraz rozwój infrastruktury pieszej i rowerowej

Czytaj też: Lech stanie w Chorzowie. Będzie największy w Europie śr.-wsch.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE