System ostrzega przed gołoledzią

Warszawskie lotnisko Chopina od roku wykorzystuje zmodernizowany system zapowiadający wystąpienie gołoledzi na drogach startowych i dojazdowych.
System ostrzega przed gołoledzią
System umożliwia przygotowanie się do zwalczenia oblodzenia. System ten pozwala lotnisku wcześniej być gotowym do zwalczenia oblodzenia pasów i dróg kołowania, tak aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w czasie przymrozków.

„Położenie Polski w strefie klimatu przejściowego sprawia, że w okresie zimowym oprócz obfitych opadów mamy do czynienia z często występującym zjawiskiem tzw. przejścia przez zero. Temperatura w ciągu kilku minut z dodatniej spada do ok. minus 2°C, a następnie wraca na plus. W skrajnych przypadkach może się to powtarzać nawet kilka razy na dobę. Sytuację dodatkowo utrudniają występujące znaczące różnice mikroklimatyczne. Czynniki te sprzyjają powstawaniu zjawiska gołoledzi bardzo niebezpiecznego w ruchu lotniczym, szczególnie przy lądowaniu samolotów. Dlatego niezwykle istotne jest wczesne ostrzeganie, umożliwiające podjęcie działań pozwalających zwalczać oblodzenie dróg startowych” – poinformował rzecznik portu Przemysław Przybylski.

Wyjaśnił, że od 1996 r. na lotnisku wykorzystywany jest w tym celu system o nazwie IceAlert szwajcarskiej firmy Boschung, ale w ubiegłym roku został on zmodyfikowany i unowocześniony. Składa się na niego sześć stacji pomiarowych rozmieszczonych na obydwu drogach startowych. Każda z nich jest wyposażona w zespoły czujników stanu nawierzchni oraz analizatory gromadzonych danych.

„Pozwalają one z niezwykle wysokim prawdopodobieństwem przewidzieć, w jakich warunkach może wystąpić oblodzenie oraz jakiego rodzaju. Jest to możliwe dzięki analizie wielu parametrów, m.in. temperatury powietrza, nawierzchni, wilgotności nawierzchni, wilgotności względnej powietrza, ilości i rodzaju opadów atmosferycznych” – powiedział. Dodał, że jest to bardzo cenne narzędzie, wspierające Służbę Utrzymania Lotniska oraz Dyżurnych Portu.

„Możemy skutecznie zapobiegać powstawaniu takich zjawisk jak gołoledź, przez co jesteśmy w stanie zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych” – podkreślił. Dodał, że system ten mają m.in. lotniska w Helsinkach, Sztokholmie czy w Kopenhadze.

Wyjaśnił, że oddzielny system, będący uzupełnieniem IceAlertu jest zainstalowany na części estakad dojazdowych do terminalu głównego. Pomiarowe stacje meteorologiczne zostały uzupełnione w tym przypadku o automatyczny system zraszający drogi specjalnym środkiem uniemożliwiającym zamarzanie nawierzchni. Dzięki temu wszystkie drogi dojazdowe przed halę odlotów Terminalu są czarne i szorstkie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

dobrze mieć przy sobie taki system wszechwiedzący!!!

długowłosa, 2012-02-04 10:31:16 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE