Szczecin: Koniec renowacji zabytkowych portowych żurawi

• Trzy zabytkowe dźwigi portowe, stojące na wyspie w centrum miasta, odzyskały dawny blask. • We wtorek (7 lutego) władze miasta ogłosiły koniec renowacji maszyn, które przez siedem dziesięcioleci pracowały w szczecińskim porcie.
Szczecin: Koniec renowacji zabytkowych portowych żurawi
Koszt renowacji dźwigów, którą przeprowadziła spółka Mega z Gdyni, to ponad 550 tys. zł (fot. pixabay)

"Dźwigozaury", bo tak szczecinianie pieszczotliwie nazywają żurawie portowe, stoją na Łasztowni - wyspie leżącej w centrum. Są dobrze widoczne z reprezentacyjnych Wałów Chrobrego i Trasy Zamkowej, którą prowadzi do centrum.

"Żurawie po renowacji nabrały nowego wyrazu" - powiedział prezydent Szczecina Piotr Krzystek na wtorkowym briefingu. Jego zdaniem, odrestaurowane dźwigi uatrakcyjnią tę część miasta i przyczynią się do ożywienia całej Łasztowni.

Codziennie - od wtorku do najbliższej niedzieli, od godziny 18 do późnych godzin nocnych - dźwigi będą podświetlone. Docelowo miasto planuje podświetlić żurawie na stałe po zakończeniu trwającego remontu Nabrzeża Starówka. Za kilka miesięcy na wyspie ma być gotowe ponad 650 metrów nowego bulwaru.

"Renowacja dźwigów, które wpisały się na stałe w strukturę Szczecina jest elementem przebudowy Nabrzeża Starówka" - powiedział dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska szczecińskiego magistratu Paweł Adamczyk. Jak dodał, pełny efekt przebudowy nabrzeża mieszkańcy i turyści zobaczą na przełomie czerwca i lipca br.

Koszt renowacji dźwigów, którą przeprowadziła spółka Mega z Gdyni, to ponad 550 tys. zł. Ta sama spółka wraz ze szczecińską firmą Kowal realizuje także modernizację Nabrzeża Starówka, jej koszt to blisko 14 mln zł.

Podczas renowacji żurawiom przywrócono dawne malowanie - podstawa jest brązowa, kabina zielona, wysięgnik zaś żółty.

Żurawie zostały zamontowane w szczecińskim porcie w latach 30. XX w. Zbudowała je prawdopodobnie niemiecka firma Krupp, ze stali pochodzącej z jej hut. Przez cały okres międzywojenny były używane w szczecińskim porcie. Wtedy miały drewnianą zabudowę kabiny. Po wojnie przeszły kilka generalnych remontów, a zabudowa kabiny została zmieniona na metalową i w takiej formie przetrwały.

Portowe dźwigi powstały z myślą o przeładunku drobnicy i takie materiały przeładowywały do końca swojej pracy. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście eksploatował żurawie jeszcze na początku XXI w. Maszyny zostały przekazane szczecińskiemu muzeum narodowemu w 2009 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE