PARTNER PORTALU
  • BGK

Sztuka sakralna na wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach

  • PAP/JL    16 grudnia 2015 - 10:05
Sztuka sakralna na wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach
Obiekty sakralne z Górnego Śląska można obejrzeć na wystawie „Galeria śląskiej sztuki sakralnej” w Muzeum Śląskim w Katowicach. Fot. Pixabay.com

Pochodzące z terenów Górnego Śląska obiekty sakralne 20 grudnia będzie można obejrzeć na wystawie „Galeria śląskiej sztuki sakralnej” w Muzeum Śląskim w Katowicach.




To ostatnia, szósta wystawa stała Muzeum Śląskiego, którego nową siedzibę otwarto w czerwcu na terenie byłej kopalni Katowice.

Ekspozycja licząca ponad 100 obiektów łączy zbiory tamtejszego muzeum i przekazane jako długoterminowy depozyt zbiory Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach.

– Prezentujemy już wystawy poświęcone sztuce, historii i dziedzictwu Górnego Śląska. Sztuka sakralna wpisuje się w ten program. Podkreśla dziedzictwo duchowe Ślązaków, dla których religia była bardzo ważna – mówi kurator wystawy Henryka Olszewska-Jarema zaznaczyła Olszewska-Jarema.

Wszystkie eksponaty pochodzą z terenu Górnego Śląska, choć niekoniecznie tam powstały. Zwiedzający będą mogli obejrzeć obiekty powstałe w średniowieczu, renesansie i baroku m.in. rzeźby, płaskorzeźby, obrazy oraz wyroby rzemiosła artystycznego np. naczynia i szaty liturgiczne. Najstarsze dzieło – drewniana rzeźba Tronującej Madonny z Dzieciątkiem – pochodzi z końca XIV w.

Jednym z najcenniejszych eksponatów jest rzeźba Marii z Dzieciątkiem z Knurowa z 1420 r.

– Rzeźba ta jest klasycznym przykładem przedstawień Marii zwanych Pięknymi Madonnami. Została odnaleziona w latach 30. XX wieku w wieży knurowskiego kościoła pw. św. Wawrzyńca. Wówczas była w bardzo złym stanie, jednak po gruntownej konserwacji stała się ikoną wystawy – mówi Olszewska-Jarema.

Aranżacja wystawy ma łączyć aspekt historyczny i edukacyjny, ma również sprzyjać refleksji.

– Staraliśmy się podkreślić pierwotne funkcje tych obiektów, które teraz występują w roli eksponatów muzealnych, ale kiedyś zdobiły wnętrza kościołów. Dlatego zaaranżowaliśmy ekspozycję w taki sposób, by przypominała wnętrze świątyni. Główna oś wystawy symbolizuje główną nawę, na końcu której znajduje się piękny tryptyk gotycki, czyli trzyczęściowy ołtarz – wyjaśnia kurator.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.