PARTNER PORTALU
  • BGK

Teatr dramatyczny oszczędza, budżet mniejszy o 700 tys. zł

  • PAP    27 grudnia 2011 - 10:59
Teatr dramatyczny oszczędza, budżet mniejszy o 700 tys. zł

Opolski teatr im. Kochanowskiego musi oszczędzać. Przy budżecie mniejszym o ok. 700 tys. zwolniono 5 osób i ograniczono liczbę spektakli.




Plany premierowe nie powinny ulec zmianie – powiedział dyrektor teatru, Tomasz Konina.

„W sylwestra żegnamy się z dobrym czasem teatru, kiedy bardzo dużo graliśmy – miesięcznie nawet ok. 30 spektakli. Od stycznia liczba przedstawień w miesiącu nie może przekroczyć 18. To jest to, na co – mam nadzieję – stać teatr w tej sytuacji finansowej” – wyjaśnił Konina.

Przyszłoroczny budżet opolskiego (zabierz głos/oceń prezydenta) teatru dramatycznego będzie mniejszy o ok. 700 tys. zł. W ocenie dyrektora, to i tak sukces, bo pierwsza przymiarka była dużo gorsza dla teatru. „W negocjacjach z urzędem marszałkowskim udało się wywalczyć pół miliona i zwiększyć budżet z planowanych 5,5 do 6 mln. Dzięki temu nie muszę zwalniać większej liczby osób niż to zrobiłem” – podkreślił dyrektor.

Przyznał, że musiał rozwiązać umowy z pięcioma osobami, w tym z trójką aktorów. „Zmniejszyliśmy też na czas kryzysu etaty części obsługi – inspicjentom i suflerom, czyli osobom, które w przyszłym roku będą miały mniej pracy, bo będziemy mniej grali. Nie będzie spektakli we wtorki i środy” – tłumaczył Konina.

Zaznaczył, że mimo konieczności zwolnień i ograniczenia działalności teatru stara się optymistycznie patrzeć w przyszłość. „Czas paniki już przeszedłem jakiś czas temu. To nie oznacza, że można co chwila zmniejszać budżet, a ja będę mówił: Damy sobie radę. Aż takim wariatem nie jestem. Mam na głowie cały budynek, który trzeba ogrzać i oświetlić” – mówił dyrektor.

Konieczność oszczędzania wymusiła też całkowitą rezygnację z niektórych spektakli i ograniczenie wystawiania tych najdroższych w realizacji. Z repertuaru całkowicie znikają przedstawienia: „Wszystko jutro, czyli lalki wybawione” oraz „Wiśniowy sad”, rzadko na afiszu pojawiać się będą „Aktorzy prowincjonalni”.

„Muszę ograniczyć granie spektakli wyeksploatowanych, tych, które generują największe straty, i tytułów, w których pojawiają się goście spoza naszego teatru. Taką sytuację mamy w „Makbecie”. Ale „Makbet” nie zniknie, bo jedzie na festiwal szekspirowski do Londynu, i będziemy chcieli go wcześniej jeszcze przynajmniej raz pokazać w Opolu” – powiedział Konina.

Inną „eksportową” produkcją opolskiego dramatu jest „Odyseja” w reżyserii i ze scenografią Krzysztofa Garbaczewskiego. „Ten spektakl nie cieszy się wielkim zainteresowaniem publiczności w Opolu, a jest świetnym towarem eksportowym. Już wygrywa festiwale, a w najbliższych latach będzie zapraszany na najważniejsze światowe wydarzenia teatralne” – podkreślił dyrektor.

Wśród premier planowanych na następny sezon Konina wymienił przygotowywaną na „Konfrontacje” adaptację tekstów Zofii Nałkowskiej, spektakl „12 stacji” Tomasza Różyckiego w reżyserii Mikołaja Grabowskiego oraz wyreżyserowany przez Pawła Passiniego „Słownik Chazarski” Milorada Pavicia i pierwszą w Polsce pełną adaptację „W poszukiwaniu straconego czasu” Prousta.

„To są tytuły, na których bardzo mi zależy, bo (...) teatr musi mieć swój poziom” – wyjaśnił Konina.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.