PARTNER PORTALU
  • BGK

Trzeba planów kryzysowych. W starostwach i w województwach

  • PAP    15 stycznia 2010 - 17:40
Trzeba planów kryzysowych. W starostwach i w województwach

NIK o akcji po trąbie powietrznej w Opolskiem i Śląskiem: administracja publiczna nie jest dobrze przygotowana do sytuacji kryzysowych.




Administracja publiczna nie jest dobrze przygotowana do działania w sytuacjach kryzysowych - to jeden z wniosków NIK po kontroli udzielania pomocy poszkodowanym w wyniku trąby powietrznej, jaka przeszła nad Opolszczyzną i Śląskiem w lecie 2008 r. Pozytywnie, choć z pewnymi zastrzeżeniami, oceniono natomiast przebieg akcji ratowniczej i wypłatę świadczeń

Jak powiedział na piątkowej konferencji prasowej w Opolu wiceprezes NIK, Jacek Kościelniak, "w czasie kontroli administracja nie dysponowała planami reagowania kryzysowego". Dodał, że po wydarzeniach związanych z tornadem i akcją ratunkową nie naprawiono też wad systemów łączności między jednostkami w systemie zarządzania kryzysowego.

NIK kontrolowała 15 jednostek administracji publicznej: urzędy wojewódzkie w Opolu i Katowicach; starostwa w Strzelcach Opolskich, Częstochowie i Lublińcu (Śląskie); urzędy gminy w Strzelcach Opolskich i Ujeździe (Opolskie) oraz Blachowni, Herbach i Koszęcinie (Śląskie), a także ośrodki pomocy społecznej w tych gminach.

Ogólna ocena NIK jest pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Izba pozytywnie - choć z niewielkimi zastrzeżeniami - oceniła przebieg akcji ratowniczej i sposób udzielania pomocy poszkodowanym. Negatywną ocenę wydała natomiast w sprawie przygotowania organizacyjnego z zakresu reagowania kryzysowego.

Najważniejsze nieprawidłowości dotyczą - według kontrolerów - braku planu reagowania kryzysowego powinny mieć urzędy wojewódzkie, starostwa, oraz urzędy miejskie i gminne. NIK zauważyła też brak w kontrolowanych jednostkach całodobowego dyżuru na potrzeby zarządzania kryzysowego i dyżuru lekarza - koordynatora ratownictwa medycznego.

Dyrektor gabinetu wojewody opolskiego, Szymon Ogłaza zapewnił PAP, że uchybienia wskazane przez NIK zostały już usunięte. "Te procedury już są. My nie negujemy, że są one potrzebne, ale - jak pokazała praktyka, i oceny tych działań - bez tych procedur służby też potrafią sobie poradzić" - zaznaczył Ogłaza.

Dodał, że służby wojewody zadowolone są z dwóch innych wniosków po kontroli NIK. "Jesteśmy bardzo zadowoleni z dwóch ocen - w naszej opinii najważniejszych. Z oceny pozytywnej działań ratunkowych i przekazywania pomocy. I to jest najistotniejsze" - podsumował dyrektor gabinetu wojewody.

Kontrolerzy NIK w odniesieniu do akcji ratowniczej kontrolerzy pozytywnie ocenili m.in.: szybkie zapewnienie poszkodowanym pomocy psychologicznej, lokalizowanie niezbędnych dla poszkodowanych punktów (informacyjnych, dystrybucji darów itp.) bezpośrednio w miejscowościach dotkniętych tornadem.

We wnioskach pokontrolnych zapisano m.in. konieczność wyegzekwowania od jednostek administracji publicznej sprawnego działania systemu zarządzania kryzysowego. Jak wyjaśnił Kościelniak, chodzi przede wszystkim o takie kwestie, jak dysponowanie planami zarządzania kryzysowego, zapewnienie skutecznego działania systemu łączności, pełnienie dyżurów, przepływu komunikatów o zagrożeniach oraz jednolite reagowanie na te komunikaty.

W wyniku trąby powietrznej, jaka 15 sierpnia 2008 roku przeszła nad częścią województw opolskiego i śląskiego poszkodowanych zostało 817 rodzin. Na odszkodowania w obu regionach wydano prawie 41 milionów zł - niespełna 26,5 mln na odbudowę i remont zniszczonych budynków, ponad 13 mln na potrzeby bytowe, i prawie 1,2 mln na pomoc dla poszkodowanych rodzin rolniczych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.