U-Booty trafią do muzeum

Cztery sekcje z U-Bootów, których przed kilkudziesięciu laty użyto do budowy schronu, wydobyto z ziemi i wstępnie oczyszczono. Po konserwacji trafią do Twierdzy Wisłoujście w Gdańsku.
U-Booty trafią do muzeum
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska wzbogaci się o cztery sekcje U-Bootów. Fot. Pixabay.com

Zainteresowanie obiektem wyraziło Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które postanowiło przenieść elementy U-Bootów z terenu stoczni do Twierdzy Wisłoujście, gdzie funkcjonuje jeden z oddziałów tej instytucji. Decyzje w tej sprawie zapadły w marcu,

Odspawano też od sekcji okrętów elementy nieoryginalne, w tym rury wentylacyjne, komory zejściowe, drzwi, włazy itp., które zostały dospawane w momencie powstawania schronu. Tak przygotowane sekcje zostały przewiezione na nabrzeże na terenie wyspy Ostrów, gdzie kontynuowane jest ich oczyszczanie.

Po wstępnym oczyszczeniu okazało się, iż schron został zbudowany z czterech, połączonych z sobą, sekcji (dwóch o długości ponad trzech metrów i dwóch liczących ponad siedem metrów) pochodzących z co najmniej dwóch różnych U-Bootów.

Nie wiadomo jeszcze, jak długo potrwają prace konserwatorskie, ale dyrekcja Muzeum Historycznego Miasta Gdańska ma nadzieję, że całość uda się zakończyć tak, by obiekt został udostępniony do zwiedzania na terenie Twierdzy Wisłoujście w przyszłym roku.

Muzealnicy dopiero zdecydują, w jakiej formie i oprawie wyeksponowane będą segmenty U-Bootów. Pierwsze U-Booty wyprodukowano w gdańskiej, niemieckiej wówczas Stoczni Cesarskiej już na początku XX wieku. Na terenie zakładu powstał wtedy specjalny dok przeznaczony do budowania łodzi torpedowych, a w 1916 roku pod kątem budowy okrętów podwodnych i torpedowców zagospodarowano całą wyspę Ostrów. Do końca I wojny światowej Stocznia Cesarska wybudowała 46 U-Bootów.

Do ich produkcji w gdańskiej stoczni Niemcy powrócili w 1939 roku: wówczas zakład nastawił się głównie na budowę tych jednostek. Powstawały one w kooperacji z innymi zakładami ulokowanymi w różnych zarządzanych wówczas przez III Rzeszę miastach. Do końca II wojny światowej w gdańskiej stoczni wyprodukowano 42 U-Booty typu VII C, które stanowiły główną siłę bojową niemieckich jednostek operujących okrętami podwodnymi.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE