PARTNER PORTALU
  • BGK

U-Booty trafią do muzeum

  • PAP/JL    5 września 2016 - 07:08
U-Booty trafią do muzeum
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska wzbogaci się o cztery sekcje U-Bootów. Fot. Pixabay.com

Cztery sekcje z U-Bootów, których przed kilkudziesięciu laty użyto do budowy schronu, wydobyto z ziemi i wstępnie oczyszczono. Po konserwacji trafią do Twierdzy Wisłoujście w Gdańsku.




Zainteresowanie obiektem wyraziło Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które postanowiło przenieść elementy U-Bootów z terenu stoczni do Twierdzy Wisłoujście, gdzie funkcjonuje jeden z oddziałów tej instytucji. Decyzje w tej sprawie zapadły w marcu,

Odspawano też od sekcji okrętów elementy nieoryginalne, w tym rury wentylacyjne, komory zejściowe, drzwi, włazy itp., które zostały dospawane w momencie powstawania schronu. Tak przygotowane sekcje zostały przewiezione na nabrzeże na terenie wyspy Ostrów, gdzie kontynuowane jest ich oczyszczanie.

Po wstępnym oczyszczeniu okazało się, iż schron został zbudowany z czterech, połączonych z sobą, sekcji (dwóch o długości ponad trzech metrów i dwóch liczących ponad siedem metrów) pochodzących z co najmniej dwóch różnych U-Bootów.

Nie wiadomo jeszcze, jak długo potrwają prace konserwatorskie, ale dyrekcja Muzeum Historycznego Miasta Gdańska ma nadzieję, że całość uda się zakończyć tak, by obiekt został udostępniony do zwiedzania na terenie Twierdzy Wisłoujście w przyszłym roku.

Muzealnicy dopiero zdecydują, w jakiej formie i oprawie wyeksponowane będą segmenty U-Bootów. Pierwsze U-Booty wyprodukowano w gdańskiej, niemieckiej wówczas Stoczni Cesarskiej już na początku XX wieku. Na terenie zakładu powstał wtedy specjalny dok przeznaczony do budowania łodzi torpedowych, a w 1916 roku pod kątem budowy okrętów podwodnych i torpedowców zagospodarowano całą wyspę Ostrów. Do końca I wojny światowej Stocznia Cesarska wybudowała 46 U-Bootów.

Do ich produkcji w gdańskiej stoczni Niemcy powrócili w 1939 roku: wówczas zakład nastawił się głównie na budowę tych jednostek. Powstawały one w kooperacji z innymi zakładami ulokowanymi w różnych zarządzanych wówczas przez III Rzeszę miastach. Do końca II wojny światowej w gdańskiej stoczni wyprodukowano 42 U-Booty typu VII C, które stanowiły główną siłę bojową niemieckich jednostek operujących okrętami podwodnymi.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.