PARTNER PORTALU
  • BGK

UNESCO da zarobić? Arkadiusz Czech: Tarnowskie Góry przeżyją najazd

  • Michał Wroński    13 lipca 2017 - 13:44
UNESCO da zarobić? Arkadiusz Czech: Tarnowskie Góry przeżyją najazd
Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór, przewiduje, że w mieście przybędzie turystów. (fot. www.tarnowskiegory.pl)

O spodziewanych tłumach turystów i przygotowaniu miasta do ich obsługi rozmawiamy z Arkadiuszem Czechem, burmistrzem Tarnowskich Gór.




Odetchnął pan już? To pierwszy tydzień bycia burmistrzem miasta, w którym znajdują się obiekty wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO…

Jestem zmęczony. Choć i tak jest lepiej niż wczoraj, bo musiałem przyjechać z Kaszub, a potem tam wracałem, czyli zrobiłem 1200 kilometrów. A mówiąc już całkiem poważnie, to ogromna satysfakcja. To pierwsze miejsce na Górnym Śląsku, które zostało wpisane na listę UNESCO (w całej Polsce jest ich 15 - przyp. red.). Wynik głosowania był jednogłośny, co było zaskakujące, bo to „trudny” obiekt. Obiekt techniczny, którego trudno tak po prostu „dotknąć”, bo to cały system różnych obiektów. To efekt wielu lat ciężkiej, choć nie mojej, roboty. Wykonało ją Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. My, jako miasto, włączyliśmy się w to w momencie, gdy trzeba było wyłożyć pieniądze na promocję obiektu.

Czytaj: Tarnowskie Góry trafiły na listę UNESCO

Fanfary wybrzmiały, a teraz czas zapytać: co miasto z tego będzie miało?

Więcej gości. Wszędzie tam, gdzie pojawiała się marka UNESCO, liczba turystów wzrastała o jakieś 50-60 procent (w 2016 r. kopalnię srebra i sztolnię Czarnego Pstrąga odwiedziło 122 tys. gości - przyp. red). A chciałbym podkreślić, że nasze podziemia w sumie już dziś mają więcej odwiedzających niż górniczy skansen „Guido” w Zabrzu, choć – w przeciwieństwie do niego – nie mają wsparcia samorządu wojewódzkiego. Liczę, że nie tylko turystów przybędzie, ale że też zmieni się ich przekrój i że pojawią się klienci z daleka. Marką UNESCO często sugerują się Japończycy wybierając cele swych podróży. Naszym celem będzie teraz zatrzymać tych gości z daleka na dłużej, aniżeli tylko na czas samej wizyty.

Czytaj: Warszawa i Kraków to najpopularniejsze miasta wśród turystów

Restauratorzy i hotelarze zacierają ręce?

Nie tylko oni. Gdy kilka lat temu przygotowywaliśmy strategię miasta, to wypowiadający się mieszkańcy uznali, że rozwój turystyki stanowi ważną sprawę dla miasta. Faktem natomiast jest, że jeszcze dziesięć lat temu była u nas raptem jedna restauracja. Dziś mamy bazę hotelową i restauracyjną, by przyjąć gości. A że przy okazji miasto skorzysta na tym w formie podatków, to tylko powód do zadowolenia.

Przyznany przez UNESCO tytuł nie tylko zwiększy liczbę gości. Sprawi też, że więcej będą od was wymagać. Pytanie, czy jesteście w stanie spełnić te oczekiwania?

Mamy tego świadomość. I tego, że będzie nas to kosztować. Dziś w biurze promocji pracuje raptem cztery czy pięć osób. Punkt obsługi klienta musi zacząć działać też popołudniami i w weekendy. Rozmawiamy już z urzędem marszałkowskim, by nieco bardziej energicznie włączył się w działania promujące Tarnowskie Góry.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.