W Muzeum Górnośląskim w Bytomiu obejrzymy najsłynniejsze dzieło Gierymskiego

„Trumna chłopska” z 1984 roku. To dzieło Aleksandra Gierymskiego do czerwca 2018 można oglądać w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu. Obraz trafił na Śląsk w ramach czasowej wymiany obrazów między tą placówką a Muzeum Narodowym w Warszawie.
W Muzeum Górnośląskim w Bytomiu obejrzymy najsłynniejsze dzieło Gierymskiego
„Trumna chłopska” z 1984 roku zaliczana jest do jednego z najsłynniejszych dzieł malarza (fot.cyfrowe.mnw.art.pl)

Muzeum Górnośląskie wypożyczyło Muzeum Narodowemu dzieło Józefa Brandta "Wesele kozackie". Obraz ten - jako jedno z najważniejszych płócien - znajdzie się na monograficznej wystawie tego malarza zaplanowanej na 2018 r.

Do bytomskiego muzeum trafiło za to, wybrane przez tę placówkę, jedno z najznamienitszych dzieł Aleksandra Gierymskiego "Trumna chłopska" z 1894 r. Obraz przedstawia chłopską parę siedzącą na ławie przed chatą, obok dziecięcej trumienki. U stóp pogrążonych w zadumie i bólu kobiety i mężczyzny leży skulony pies.

Jak przypominają specjaliści z bytomskiego muzeum, jest to dzieło, które - mimo że pod względem tematyki nietypowe w twórczości Gierymskiego - należy do najważniejszych w nurcie malarstwa polskiego realizmu XIX w. i jest zaliczane do najważniejszych, ikonicznych dzieł kultury polskiej. To jednocześnie ostatnie z figuralnych dzieł tego malarza. Do końca życia Gierymski pozostał już w kręgu malarstwa pejzażowego i architektury.

Obraz powstał po jego wizycie w podkrakowskich Bronowicach, a wymowa symboliczna obrazu zyskuje na wyrazie tym bardziej, jeśli wziąć pod uwagę, iż wieko tytułowej trumny przykrywa ciało chłopskiego dziecka. Śmierć, jej obraz, a może przede wszystkim tragizm jej doświadczania znajduje w opinii wielu swój najwymowniejszy wydźwięk w sztuce polskiej. Pisał o tym m.in. Andrzej Wajda, zachwycając się obrazem.

Znany z realistycznych, niemal fotograficznych przedstawień Aleksander Gierymski uważany jest powszechnie za jednego z najwybitniejszych polskich malarzy drugiej połowy XIX w. To realista, zafascynowany światłem i jego rolą w malarstwie, pozostający pod wyraźnym wpływem francuskiego impresjonizmu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE