PARTNER PORTALU
  • BGK

Warmii i Mazurom brakuje atrakcji turystycznych

  • PAP    9 kwietnia 2014 - 14:17
Warmii i Mazurom brakuje atrakcji turystycznych

Firmy turystyczne z Warmii i Mazur winny stworzyć więcej tzw. produktów turystycznych, czyli atrakcji, które zatrzymałyby na dłużej turystów i urozmaiciły ich pobyt - uważają eksperci branży turystycznej.




Szef Regionalnej Organizacji Turystycznej w Olsztynie dr Jarosław Klimczuk powiedział w środę na spotkaniu poświęconym lokalnej turystyce, że statystyki wskazują, iż średnia długość pobytu turystów na Mazurach to 2-3 dni. Przyznał, że w tym czasie goście zwykle korzystają z ofert hotelowych, np. basenu, czy SPA, jeżdżą konno, czy rowerami, a potem zaczynają się nudzić. Dlatego nie wydłużają pobytu np. do tygodnia, a wracają do domów.

Zdaniem Klimczuka jeszcze gorzej wyglądają pobyty żeglarzy, którzy jadąc z Warszawy na Mazury "robią zakupy w hipermarkecie, ładują jedzenie na łodzie, a po weekendzie zostawiają u nas śmieci i odjeżdżają".

"Aby goście zostawali w hotelach przynajmniej na tydzień, a żeglarze schodzili z łodzi na ląd i zostawiali tam pieniądze, koniecznie trzeba zbudować szeroką sieć produktów turystycznych. Te, które są teraz, nie są wystarczające i zadowalające, jest ich zdecydowanie zbyt mało" - mówił Klimczuk.

Zdaniem uczestników spotkania, które odbywało się w olsztyńskim Urzędzie Marszałkowskim, sposobem na zatrzymanie turystów na dłużej jest stworzenie bogatej oferty produktów turystycznych, tj. atrakcji, które urozmaicałyby pobyt gości o różnych zainteresowaniach. Klimczuk przyznał, że na razie tylko jeden hotel z Mikołajek we własnym zakresie stworzył swoim gościom taką ofertę, bo ma statek, pole golfowe i stadninę koni. "Ale to są atrakcje dla gości hotelowych, a nie ludzi z zewnątrz" - podkreślił i przyznał, że w jego ocenie teraz branża turystyczna "zdecydowanie nie współpracuje dostatecznie nad tym, by budować szeroką ofertę dla gości.

Obecnie turyści na Mazurach mogą korzystać m.in. ze szlaków kajakowych, czy rowerowych wytyczanych przez gminy, czy lokalne organizacje turystyczne. Biorący udział w konferencji zauważyli jednak, że często te szlaki, jak i mapy je prezentujące "urywają się" na granicach danej gminy, czy obszaru działania lokalnej organizacji. Organizowane np. przez gospodarstwa agroturystyczne kursy gotowania, czy rękodzieła są zbyt mało rozpowszechnione, rozreklamowane. Brakuje też kompleksowego katalogu takich usług.

"Konieczna jest obecność branży turystycznej w internecie, w mediach społecznościowych, bo coraz więcej ludzi na świecie na stałe korzysta ze smartfonów, czy tabletów" - mówił Hubert Gonera z firmy, która analizowała strategię turystyczną Warmii i Mazur. Podkreślał on, że zwłaszcza turyści z Azji i Stanów Zjednoczonych nie rozstają się z tego rodzaju urządzeniami.

Klimczuk podkreślał, że stworzenie produktów turystycznych jest konieczne w perspektywie uruchomienia lotniska regionalnego w Szymanach, które m.in. nastawia się na loty czarterowe. Z wyliczeń regionalnego ROT wynika, że cena przylotu na Mazury będzie wynosiła ok. 300 zł, więc będzie szeroko dostępna.

"Do samego hotelu turysta nie przyjedzie, trzeba mu coś zaoferować i to przynajmniej na tydzień" - przekonywał Klimczuk.

Z danych przedstawionych na spotkaniu przez Gonerę wynika, że w 2012 roku woj. warmińsko-mazurskie odwiedził 1 mln turystów i tym samym województwo to uplasowało się na 9 miejscu w kraju (m.in. po Małopolsce i woj. pomorskim).

Gonera zaznaczył, że znaczny spadek notowany jest zwłaszcza w grupie odwiedzin Warmii i Mazur przez turystów zagranicznych. "To się bez wątpienia zwiąże z tym, że wymiera pokolenie Niemców, którzy odwiedzali Warmię i Mazury z powodów sentymentalnych" - powiedział Gonera i zachęcał, by touroperatorzy otwierali się np. na gości z Rosji, czy Ukrainy.

Z danych przedstawionych na konferencji wynikało także, że w woj. warmińsko-mazurskim jest ok. 40 tys. miejsc noclegowych, prawdopodobnie drugie tyle tych miejsc - nieujmowanych w żadnych statystykach - jest na jachtach pływających po mazurskich jeziorach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • Miłośnik żeglarstwa, 2014-04-10 08:05:39

    Na jakim etapie są projekty budowy kanałów pomiędzy jeziorami ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.