PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawa prześcignęła Berlin. W ilości taksówek

  • aw/PAP    15 stycznia 2016 - 17:40
Warszawa prześcignęła Berlin. W ilości taksówek
W warszawei wystarczy ok. 8,5-9 tys. licencji taksówkarzy.fot.fotolia

• W 2015 r. liczba taksówek jeżdżących po warszawskich ulicach przekroczyła 11 tys. Nie licząc nielegalnych przewoźników. 
• Zdaniem taksówkarzy stołeczny rynek jest mocno przesycony.
• Podczas kontroli taksówkarzy, w 37 proc. przypadków stwierdzono nieprawidłowości.




Na koniec 2013 r. mieszkańcy Warszawy mogli korzystać w sumie z 9 tys. 594 licencjonowanych taksówek, rok później było ich już 10 tys. 475, a na koniec 2015 r. już 11 tys. 79 - poinformował stołeczny ratusz.

Zdaniem przewodniczącego Związku Zawodowego Taksówkarzy "Warszawski Taksówkarz" Jarosława Iglikowskiego stołeczny rynek taksówek jest przesycony. "W Berlinie taksówek jest mniej, a mieszkańców dwa razy więcej. Każdy taksówkarz w Warszawie powie, że w tej chwili zamiast zarabiać stoi i czeka na zbawienie, ponieważ to zbawienie przychodzi szybciej niż nowy klient" - przekonywał Iglikowski.

Ocenił, że liczba 11 tys. taksówek nie przedstawia rzeczywistego obrazu na rynku. "W Warszawie w tej chwili jest ok. 7-8 tys. nielegalnych przewoźników, część z nich sukcesywnie przechodzi do legalnej działalności, a więc robi uprawnienia. W związku z tym taksówek i taksówkarzy będzie przybywało" - ocenił Iglikowski.

Dodał, że chciałby, aby liczba taksówek była określona poprzez wprowadzenie specjalnego parytetu, czyli sztywnego połączenia liczby licencji z liczbą mieszkańców; oznaczałoby to, że w Warszawie wystarczyłoby ok. 8,5-9 tys. licencji.

Szkolenia taksówkarzy, egzaminy i nieprawidłowości

Miasto przypomina, że na mocy uchwały Rady Warszawy z końca 2013 r. wszyscy kandydaci na taksówkarzy muszą przejść szkolenie, które kończy się sprawdzianem. Komisją egzaminacyjną sprawdza znajomość topografii stolicy, a także przepisów prawa miejscowego w tym cen urzędowych, czy niezbędnego oznakowania i wyposażenia pojazdu. W 2015 r. przeegzaminowano 2079 osób, wynik pozytywny uzyskało 938 przyszłych taksówkarzy, 268 osób wystąpiło o licencję na taksówkę.

Jednak zdaniem Iglikowskiego nowy egzamin dla taksówkarzy jest zbyt prosty w porównaniu ze starym. "Kiedyś, jak był ten egzamin zdawalność wynosiła ok. 6 do 10 proc., w tej chwili zdawalność wynosi ponad 40 proc. i naprawdę tylko laik tego egzaminu nie zdaje" - uważa Iglikowski.

Taksówkarze poddawani są także przez cały rok kontrolom, które miasto organizuje wspólnie z Policją, Urzędem Kontroli Skarbowej, Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego oraz Strażą Miejską m.st. Warszawy.

W trakcie 1 tys. 933 kontroli przeprowadzonych w 2015 r., w 723 przypadkach (czyli 37,4 proc.) stwierdzono nieprawidłowości. Najczęściej były to: kierowanie pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta - 71,6 proc. (518 przypadków); wykonywanie transportu drogowego osób bez licencji - 10,4 proc. (75 przypadków). Ponadto w 23 przypadkach stwierdzono brak kasy fiskalnej, a w 21 przypadkach wykonywanie transportu drogowego pojazdem niewpisanym do licencji.

Podczas kontroli stwierdzono naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym na kwotę blisko 1 mln 212 tys. zł. Wystawiono 631 mandatów karnych na prawie 145 tys. zł oraz skierowano 19 wniosków o ukaranie do sądu.

Ratusz przypomina, że prawidłowo oznakowane taksówki muszą mieć żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb Warszawy. Natomiast w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu.

Wewnątrz taksówki powinien znajdować się specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem, a w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej, rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.

Po przejechaniu taksówka na wybrane miejsce należy zachować paragon fiskalny, ponieważ w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.