PARTNER PORTALU
  • BGK

MIiR: 300 mln zł z UE dla miast na rozwój transportu

  • PAP/JS    5 czerwca 2018 - 20:57
MIiR: 300 mln zł z UE dla miast na rozwój transportu
Zasady konkursu są proste: jedno miasto może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie, przy czym Unia Europejska dorzuca maksymalnie 85 proc. kosztów inwestycji (fot. pixabay.com)

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przeznaczy 300 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko dla miast, które chcą kupić elektryczne autobusy i trolejbusy, a także zbudować stacje ładowania. Po raz pierwszy z programu będą mogły skorzystać miasta średniej wielkości.




  • W czerwcu, jak informuje MIiR, odbędą się warsztaty dla miast, które będą chciały złożyć wniosek o dofinansowanie.
  • Podczas spotkań będzie można, jak zauważa ministerstwo, porozmawiać o zasadach konkursu i wyjaśnić wątpliwości.
  • Informacji o warsztatach trzeba szukać się na stronie internetowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które w imieniu Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie.

"Konkurs ogłosiliśmy 4 czerwca, ale wnioski będzie można składać od 14 grudnia do 31 stycznia - powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który w resorcie odpowiada za Program Infrastruktura Środowisko. Dodał, że tak długi termin pozwoli miastom, które po raz pierwszy mają szansę na dofinansowanie transportu publicznego z tego programu, dobrze się przygotować do planowanego przedsięwzięcia.

Zasady konkursu są proste: jedno miasto może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie, przy czym Unia Europejska dorzuca maksymalnie 85 proc. kosztów inwestycji. Do wzięcia jest 300 mln zł. Za te pieniądze samorząd może kupić nowe autobusy elektryczne albo nowe trolejbusy, które mają własne baterie. Wszystkie pojazdy będą musiały spełniać wymogi programu Dostępność Plus, czyli np. być przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Za pieniądze unijne mogą też zbudować stacje ładowania.

Do tej pory z pieniędzy przeznaczonych z Programu Infrastruktura i Środowisko na komunikację miejską korzystały miasta wojewódzkie i otaczające je gminy. Miasta średniej wielkości były przede wszystkim beneficjentami programów regionalnych, którymi zarządzają władze poszczególnych województw. Z informacji MIiR wynika, że w najnowszym konkursie będą mogły wystartować 122 średnie miasta - ich lista znajduje się na stronach internetowych MIiR.

"Miasta średnie są na tyle duże, że potrzebują sprawnego transportu publicznego i na tyle małe, że nie są stolicami województw, więc i budżety mają skromniejsze - tłumaczy wiceminister. I dodaje, że, "otwierając szerzej drzwi w takim konkursie zwiększamy siłę rażenia pakietu dla średnich miast, który uruchomiliśmy kilkanaście miesięcy temu".

W czerwcu, jak informuje MIiR, odbędą się warsztaty dla miast, które będą chciały złożyć wniosek o dofinansowanie. Podczas spotkań będzie można, jak zauważa ministerstwo, porozmawiać o zasadach konkursu i wyjaśnić wątpliwości. Informacji o warsztatach trzeba szukać się na stronie internetowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które w imieniu Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 118,2 mld zł (liczone po czerwcowym kursie euro/złoty) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach, takich jak transport (drogi, koleje, transport publiczny), środowisko, energia, kultura i zdrowie.

Transport publiczny, jak informuje MIiR, to trzeci obszar (po drogach i kolei) pod względem wielkości dostępnych w programie funduszy. Na ten cel przeznaczono około 9,9 mld zł. Z tych pieniędzy dofinansowanie otrzymało już 47 inwestycji, m.in. w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie, Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni, Gdańsku, Łodzi, Bydgoszczy, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze, Szczecinie i Świnoujściu.

W Programie Infrastruktura i Środowisko jest też osobna pula środków dla kolei metropolitalnych. Z tych funduszy sfinansowano np. budowę kolei w Szczecinie, elektryfikację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz zakup pociągów dla Kolei Dolnośląskich, Kolei Mazowieckich, warszawskiej SKM, Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • HAŃBA !, 2018-06-06 10:57:10

    aby rozładować korki w miastach, musi być także dobry pozamiejski drogowy regionalny transport zbiorowy, a który obecnie praktycznie nie funkcjonuje, mamy "zjawisko przymusowego posiadania samochodu" , a wiadomo że jak ktoś już kupi jakiś samochód to jeżdzi nim wszędzie, czyli też i tam g...dzie mógłby dojechać autobusem lub pociągiem, jeżdzi poza miastem i w mieście. Niestety , ale wydaje się, że autor projektu noweli ustawy o ptz. UD 126, w wersji z dn. 16.02.2018, jakby zupełnie nie uwzględniał, proponując np. Art. 5a, wg. którego transport zbiorowy istniałby praktycznie tylko na głównych szlakach komunikacyjnych, czyli jak już było gdzieś w XIX wieku. TEN HANIEBNY PROJEKT TRZEBA UROCZYŚCIE "SPALIĆ NA STOSIE".  rozwiń
  • czy "ON" rżnie głupa ?, 2018-06-06 10:27:16

    kiedy zrobicie normalną ustawę o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie pozamiejskiego drogowego regionalnego transportu zbiorowego - do około połowy polskich wiosek nie kursują ani autobusy ani pociągi - za czasów PRL-u można było wszędzie dojechać bez żadnego problemu - dlaczego PiS nie zrob...ił normalnego projektu noweli ustawy o ptz UD 126 - a już chyba ok. 2 lat "walaje duraka" ?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.