PARTNER PORTALU
  • BGK

Aquaparki mogą na siebie zarabiać. Są przykłady

  • Piotr Toborek    20 marca 2017 - 07:00
Aquaparki mogą na siebie zarabiać. Są przykłady
Polacy lubią aquaparki (fot.aquaprkwrocław)


• Do aquparków trzeba dokładać – samorządy przyzwyczaiły się do takiej myśli i pogodziły z takim stanem. Przez lata rzeczywiście dokładały, niektórzy krocie.

• Od pewnego czasu mamy jednak ośrodki, które przeczą tezie o niemożliwości zarabiania na prowadzeniu parków wodnych.

• Jak się okazuje, kluczem do sukcesu nie jest jedynie wysoka frekwencja – bo mamy pękające w szwach parki, które trzeba dotować – a obniżenie kosztów działania.




Do aquparków trzeba dokładać – samorządy przyzwyczaiły się do takiej myśli i pogodziły z takim stanem. Przez lata rzeczywiście dokładały, niektórzy krocie. Pogląd o deficytowym charakterze parków wodnych pokutuje zresztą do dziś.

Kierownik olsztyńskiej „Aquasfery” Tomasz Dunalski mówi: – W skali roku od kilku lat jesteśmy na poziomie 850 tysięcy odwiedzin. A jak otwierano park zakładano, że 700 tysięcy to będzie bardzo dobry wynik.

Mimo tak dużego zainteresowania, do olsztyńskiej Aquasfery i tak trzeba dokładać. Co roku samorząd wydaje na to nieco ponad 1 mln złotych.

– Tego typu obiekty nigdzie w kraju nie zarabiają – ocenia Dunalski. – Poza tym, my nie jesteśmy takim typowym parkiem rozrywki, np. uczymy za darmo pływać dzieci z olsztyńskich szkół, mamy sekcję sportową. Naszym celem jako spółki miejskiej nie jest zarabianie, liczy się ta wartość dodana – tego nie da się porównać z fabryką śrubek.

Olsztyn szuka różnych sposobów na ograniczenie kosztów działania aquaparku. Podpisano np. sponsorską umowę z tamtejszą galerią handlową. – To jest 5 mln na 10 lat, z tej sumy co rok do naszych dochodów dopisywane jest 500 tysięcy – tłumaczy kierownik. – Poza tym, robimy, co możemy, wykorzystujemy każde święto, każdą okazję do promocji obiektu. Obłożenie mamy już tak duże, że trudno przyciągnąć jeszcze więcej odwiedzających.

W Środzie Śląskiej też do parku wodnego trzeba dokładać:

– Nie da się zarobić na takiej działalności. Jesteśmy taką spółką, która ma pewną misję wobec społeczeństwa. Do sportu i rekreacji zawsze się dokłada – tłumaczy Arkadiusz Gubała, dyrektor Średzkiego Parku Wodnego.

Park odwiedza dziennie średnio ok. 500 gości. Trudno będzie ten wynik poprawić, bo nowe parki wodne i baseny powstają w wielu miejscowościach.

– Konkurencje to dopiero możemy odczuć, powstaje duży kompleks we Wrocławiu, a w dolnośląskim mają być budowane baseny z programu Delfin – coś na wzór Orlików. Wtedy można się obawiać, że dzieci z takich szkół nie będą przyjeżdżać do nas – przyznaje kierownik.

W Rudzie Śląskiej, gdzie aquapark działa od pięciu lat, każdy rok zamyka się stratą: w 2013 r. ponad 16 mln zł, w 2014 r. blisko 8 mln zł, w 2015 – 3 mln zł.

W Wągrowcu zbudowano park wodny za 25 mln złotych. Samorząd z góry zakładał, że będzie zmuszony wpierać jego działania, ale z planowanych 600 tysięcy dotacji zrobiło się niemal 2 mln złotych.

Z kolei suwalski aquapark dostaje od miast co roku ponad milion złotych.

W 40-tysięcznych Chojnicach park wodny w 2015 roku przyniósł ok. 60 tys. zł straty. Podobnie było w roku ubiegłym. Spadła także frekwencja – z 244 tys. do 215 tys. odwiedzających.

Wagary w aquaparku

Oferta parków wodnych, także tych deficytowych, jest coraz bogatsza: urodziny na basenie, pływanie niemowląt, a nawet dzień wagarowicza na basenie, to tylko niektóre z dziesiątek propozycji.

– Dzisiaj bardzo duże znaczenie mają działania marketingowe i promocyjne, trzeba ludzi informować i zachęcić, żeby przyszli akurat do nas. Cały czas czegoś szukamy, ostatnio bardzo popularny jest tzw. ceremoniał saunowy, podobnie ceremoniał zapachowy – mówi Gubała.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Paweł, 2017-04-19 13:58:06

    Pan Toborek dysponuje nieprawdziwymi lub szczątkowymi danymi. To ignorancja połączona z indolencją.
  • osa, 2017-03-21 16:46:02

    Tylko w Nemo to się zrobiła ruina, płacisz 15-20 zł za wstep, a basen wplywowy i zjezdzalnie zamknięte, woda w ciepłym basenie zimna ogolnie zimno, prysznice nie działają jak potrzeba.
  • Marcin, 2017-03-20 08:53:11

    Do Marcin: Pośpieszyłem się i dałem komentarz po I-szej stronie. Faktycznie są . Zwracam honor.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.