Autobusy UBB w Świnoujściu działają legalnie? Przewoźnik polemizuje z prezydentem miasta

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz skarży się na działalność niemieckiego przewoźnika Usedomer Bâderbahn GmbH – UBB. W rozmowie z nami powiedział, że autobusy UBB wykonują przewozy przez Świnoujście bez zgody samorządu. Przewoźnik zareagował i wysłał do nas oświadczenie, w którym twierdzi, że taka zgoda wcale nie była wymagana.
Autobusy UBB w Świnoujściu działają legalnie? Przewoźnik polemizuje z prezydentem miasta
UBB deklaruje, że działa w Świnoujściu zgodnie z przepisami prawa. (fot. pixabay)

• UBB tłumaczy, że świadczy swoje usługi na podstawie zezwolenia wynikającego z rozporządzenia unijnego, a uchwały o transporcie krajowym wydane przez radę miasta w Świnoujściu, nie znajdują w tej sytuacji zastosowania.

• Przewoźnik powołuje się na zasady, które zakazują państwom członkowskim dyskryminowania, bezpośrednio lub pośrednio, przedsiębiorstw innych państw członkowskich lub usług przez nie oferowanych.

• A co z faktem, że niemiecki urząd odmówił władzom Świnoujścia wprowadzenia swojego transportu w Niemczech? UBB tłumaczy, że niemiecki urząd odmówił, uznając, że to kabotaż (przewóz pomiędzy punktami zlokalizowanymi w jednym państwie).

Prezydent Świnoujścia nakazał zawrócenie autobusom niemieckiego przewoźnika UBB, które jego zdaniem bezprawnie wyjechały na ulice miasta na początku sierpnia. Na Facebooku napisał, że działanie UBB jest skandaliczne i że przewoźnik działa bez wymaganej zgody od samorządu Świnoujścia.

Na te słowa zareagował sam przewoźnik. W stanowisku przesłanym do redakcji PortalSamorzadowy.pl UBB podkreśla, że świadczy usługi transportowe pomiędzy Ahlbeck a Świnoujściem (w obie strony) na podstawie zezwolenia wydanego w trybie art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych (Dz. Urz. UE L 300 z dnia 14 listopada 2009 r. s. 88) przez niemiecki Urząd Budowy Dróg i Ruchu Drogowego Landu Mecklenburg — Vorpomern w dniu 3 lipca 2017 r.

Przewoźnik nie potrzebował zgody miasta?

Przedstawiciele spółki tłumaczą, że powyższe zezwolenie zostało wydane w uzgodnieniu z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego i zgodnie z jego treścią jest to połączenie regularne zapewniające transport wyłącznie z terytorium Niemiec na terytorium Polski i z powrotem, to jest transport transgraniczny. Natomiast UBB – jak zapewnia w piśmie - nie świadczy usług transportowych w Polsce, w szczególności nie przewozi pasażerów chcących skorzystać z przejazdu na terenie Świnoujścia.

Tym samym UBB podkreśla, że do jego działalności nie znajdują zastosowania uchwały Rady Miasta Świnoujścia (w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina miasto Świnoujście oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów - Nr VII 1/62/2015, a także uchwała zmieniające uchwałę o numerze XXII 70/2016), ponieważ regulują one wyłącznie transport krajowy prowadzony na podstawie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

- Nie zachodzi zatem konieczność uzgodnienia przez UBB sposobu korzystania z przystanków komunikacyjnych stanowiących własność samorządu. Zezwolenie z dnia 3 lipca 2017 r. zawiera rozkład jazdy wraz z listą przystanków, na których zatrzymują się autobusy UBB i jest to wystarczająca podstawa dla UBB do korzystania z nich – czytamy.

UBB twierdzi, że z wydanych przez powyższe organy decyzji i stanowisk nie wynika warunek, czy zastrzeżenie, że przewoźnik ma obowiązek dokonać uzgodnienia rozkładu jazdy, czy sposobu korzystania z przystanków, aby móc zezwolenie realizować.

Przewoźnik powołuje się na europejskie przepisy

Dalej UBB powołuje się na rozporządzenie 1073/2009, które obowiązuje w Polsce bezpośrednio i służy realizacji kluczowych zasad dotyczących funkcjonowania jednolitego rynku usług w Unii Europejskiej, określonych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.