Szczecińska Kolej Metropolitalna staje się faktem

Powstanie zwarta sieć połączeń, przywrócona zostanie trasa Szczecin-Police, pojawią się nowe przystanki, stare zostaną zmodernizowane.
Szczecińska Kolej Metropolitalna staje się faktem
SKM połączy największe miasta obszaru metropolitalnego, takie jak Stargard, Goleniów, Gryfino i Police z centralnym miastem aglomeracji, Szczecinem (fot. wzp.pl)

• To tylko niektóre z elementów olbrzymiej inwestycji, jaką jest budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, która odmieni komunikację w Szczecinie i okolicznych miejscowościach.

• 10 lipca br. marszałek Olgierd Geblewicz złożył podpis pod porozumieniem w tej sprawie.

Wraz z podpisami kończy się czas uzgodnień zasad wzajemnej współpracy, a zaczyna etap działań mających na celu pozyskanie ponad pół miliarda złotych, na realizację wartej 741 mln zł inwestycji.

- Realizacja projektu SKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są w oparciu o przyjazny dla pasażerów transport publiczny. Szczecin i Pomorze Zachodnie będą jeszcze lepszym miejscem do życia i jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających nasz region turystów – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Porozumienie zawrze dziesięć podmiotów zaangażowanych w projekt. Wśród nich Województwo Zachodniopomorskie. Umowa miała zostać zawarta 4 lipca podczas oficjalnego wydarzenia, jednak w ostatniej chwili zostało ono odwołane na wniosek PKP PLK S.A. Teraz dokument zostanie podpisany obiegowo.

„Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 351, 273” to wspólny projekt Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (Lidera) oraz Partnerów: PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Województwa Zachodniopomorskiego, Miasta Szczecin, Miasta Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanki, Polic i Stargardu.

Porozumienie otwiera drogę do pozyskania środków w ramach Konkursu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To umożliwi stworzenie systemu kolei metropolitalnej, opartej na zmodernizowanej  i przebudowanej infrastrukturze kolejowej, liniowej jak i przystankowej, zarządzanej przez PKP PLK S.A.

Organizatorem przewozów kolejowych w ramach SKM będzie Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. Województwo jest właśnie w trakcie realizacji olbrzymiego, wartego 250 mln zł zamówienia na wykonanie i dostarczenie 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (tzw. EZT).

Marszałek Olgierd Geblewicz zaznacza, że władze województwa z myślą o obsługiwaniu połączeń SKM, skorzystają z zapisanej w kontrakcie z Newagiem opcji rozszerzenia zamówienia i dokupienia po preferencyjnej cenie dodatkowych 10 pojazdów – Już teraz jesteśmy „taborowym” liderem w kraju. Mamy najnowocześniejsze pojazdy w Polsce, a nowa, duża pula pociągów sprawi, że będziemy mogli zagwarantować najwyższy standard obsługi SKM-ki.

SKM połączy największe miasta obszaru metropolitalnego, takie jak Stargard, Goleniów, Gryfino i Police z centralnym miastem aglomeracji, Szczecinem. Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120 km.  Transport pomiędzy miejscowościami odbywać się będzie po istniejących liniach kolejowych „krajowych” E59 (351) i CE59 oraz na linii lokalnej nr 406. Są one zelektryfikowane, ale ich stan techniczny wymaga zdecydowanej poprawy.

Projekt stworzenia SKM przewiduje przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym modernizację liczącej ponad 23 km linii 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Reaktywacja przewozów pasażerskich na tej trasie to najważniejszy element nowej sieci.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.