PARTNER PORTALU
  • BGK

Świnoujście pracuje nad uchwałą krajobrazową. Czeka na głosy mieszkańców

  • AKC    24 maja 2018 - 10:55
Świnoujście pracuje nad uchwałą krajobrazową. Czeka na głosy mieszkańców
Ustawa daje samorządom narzędzie do walki ze szpetnymi reklamami (fot. Wikimedia Commons)

Uchwała krajobrazowa zwana kodeksem reklamowym, służyć ma poprawie jakości przestrzeni miejskiej w Świnoujściu. Obecnie bowiem brakuje skutecznych sposobów do działań w kwestii porządkowania reklam, chociaż zapisy w tym zakresie posiadają również plany zagospodarowania przestrzennego gminy.




  • Prace do przygotowania uchwały krajobrazowej były poprzedzone konsultacjami społecznymi.
  • Miały one na celu poznanie opinii mieszkańców miasta w kwestii zasad oraz warunków sytuowania tablic reklamowych na terenie gminy i miasta Świnoujście.
  • Opinie mieszkańców w formie ankiety były zbierane elektronicznie oraz w mobilnych punktach na terenie miasta.

Wyniki przeprowadzonych konsultacji jednoznacznie wskazały, że problem agresywnej reklamy w przestrzeni publicznej istnieje w odbiorze społecznym Świnoujścia, a mieszkańcy domagają się działań zmierzających do uporządkowania przestrzeni publicznej. 

– Świnoujście jest miastem, w którym poszczególne strefy są wyjątkowe tak pod względem zabudowy, jak i przyrodniczym. Mamy piękną dzielnicę nadmorską, coraz ładniejsze historyczne śródmieście oraz wyjątkowe obszary naturalne. Co zrobić, żeby te właśnie cechy miasta wyeksponować, nie eliminując jednocześnie sensownie wprowadzonej reklamy  i informacji o działalnościach? – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta.

Czytaj też: Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem

Temu celowi ma służyć opracowywany projekt uchwały krajobrazowej, który jest jeszcze na etapie konsultacji i spotkań na temat wprowadzonych regulacji. Obecna wersja opracowana przez biuro projektów stanowi materiał do dyskusji i podstawę wypracowania dobrej uchwały. Od 23 kwietnia do 14 maja w urzędzie miasta był wyłożony do publicznego wglądu projekt uchwały krajobrazowej. Cały czas jest on dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Świnoujście.

Czytaj też: Ustawa krajobrazowa swoje, miasto swoje. Gliwice: “Chaos reklamowy wymknął się spod kontroli

Do 28 maja zbierane są uwagi do projektu uchwały krajobrazowej. 

– Proces weryfikacji projektu uchwały będzie się odbywał wspólnie z wieloma środowiskami. Dążymy do uzyskania takiego materiału, który w mądry sposób wyważy poszczególne  racje: mieszkańców, przedsiębiorców, producentów reklam i innych.  Nadrzędnym naszym celem jest bowiem powstanie takiej przestrzeni miejskiej w Świnoujściu, która wyeksponuje jego najlepsze cechy – zaznacza Robert Karelus.    

Sposób na reklamy


Narzędzie do walki z reklamami dała gminom przyjęta w 2015 r. tzw. ustawa krajobrazowa.

W Sopocie udało się w wielu przypadkach zlikwidować szpecące elewacje siatki reklamowe.  Uchwała tutejszej rady waloryzuje przestrzeń miejską pod kątem możliwości sytuowania reklam, zarówno w kontekście ochrony konserwatorskiej historycznych wartości przestrzenno-architektonicznych Sopotu, jak również przewiduje możliwość umieszczenia odpowiedniej oprawy wizualnej przy okazji miastotwórczych imprez związanych z wydarzeniami kulturalnymi, sportowymi, czy społecznymi. Stąd została w uchwale zdefiniowana tzw. reklama okolicznościowa, która sytuowana jest w przestrzeni na 2 tygodnie przed i 1 dzień po wydarzeniu.

Rada miejska Annopola wprowadziła zakaz lokalizacji reklam w pasach drogowych dróg publicznych i wewnętrznych oraz w „poszczególnych terenach funkcjonalnych”, a także zakaz lokalizacji reklam emitujących zmienne światło.

Gliwice z kolei postanowiły nie wdrażać przepisów tzw. ustawy krajobrazowej, bo jak twierdzi tamtejszy magistrat, dobrze funkcjonują te obecne, ujęte w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, a problemem jest samowolka.

- Z przykrością stwierdzam, że w przypadku banerów reklamowych wygląd otoczenia zależy w dużej mierze od pomysłu i inwencji przedsiębiorców. Przyjęcie w Gliwicach uchwały regulującej zasady i warunki sytuowania m.in. reklam, nie gwarantuje uzyskania oczekiwanych efektów wizerunkowych w przestrzeni publicznej w zakresie tego typu reklam - informuje Tatiana Marcinów, naczelnik wydziału architektury i budownictwa.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.