PARTNER PORTALU
  • BGK

Burze, wichury, grad. Jak urzędy informują mieszkańców o zagrożeniach?

  • Michał Nowak    4 sierpnia 2017 - 07:20
 Burze, wichury, grad. Jak urzędy informują mieszkańców o zagrożeniach?
Urzędnicy potrafią skutecznie i zawczasu informować mieszkańców o zagrożeniach? (fot. pixabay)

To był pracowity tydzień dla służb ratunkowych. Tropikalne upały, a potem silne burze, przed którymi ostrzegali synoptycy z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. O tym, jak siła żywiołu potrafi sparaliżować życie w mieście, przekonał się w ostatnim czasie choćby Gdańsk, a nieco wcześniej Białystok, czy Gorzów Wielkopolski. Pytanie jednak, czy za każdym razem w takiej sytuacji mieszkańcy muszą być zdani na łaskę i niełaskę żywiołu? Sprawdziliśmy zatem, jak samorządy przestrzegają swoich mieszkańców przed ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi.




• Syreny alarmowe w miastach zwykle można usłyszeć podczas uroczystości państwowych, a rzadziej w sytuacjach zagrożenia np. powodziami.

• Do mieszkańców można dotrzeć z ostrzeżeniem szybciej i sprawniej za pośrednictwem wiadomości SMS w telefonie - z takiego rozwiązania korzysta coraz więcej samorządów, w tym również małe gminy. 

• Dostawcy tego typu rozwiązań przekonują, że są one nie tylko efektywne, ale też atrakcyjne cenowo. 

Meteorolodzy na przełomie lipca i sierpnia niemal codziennie przestrzegali przed zgubnymi skutkami zmiennej pogody. Obawiano się, że może dojść do powtórzenia się sytuacji z Gdańska, gdzie w ubiegłym miesiącu w związku z silnymi opadami deszczu doszło do podtopień, ulice były zalane, a życie w niektórych częściach miasta sparaliżowane.

Po tym, jak pojawiły się zapowiedzi kolejnych burz z gradem, na terenie miasta pozostawiono worki z piaskiem. A jakie narzędzia ma do dyspozycji samorząd, by ostrzec przed niebezpieczeństwem samych mieszkańców?

Jak się dowiedzieliśmy w magistracie, miasto korzysta z informacji o zagrożeniach z IMGW, przekazywanych za pośrednictwem Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

W przypadku stwierdzenia, że zagrożenie może wywołać skutki odczuwalne dla mieszkańców, do gdańszczan wysyłane są informacje SMS za pośrednictwem systemu SISMS. Oczywiście pojawiają się też informacje w mediach za sprawą referatu prasowego. I - jak dowiadujemy się z ratusza - jest to rozwiązanie bardziej efektywne niż syreny.

- W mieście są syreny alarmowe, z czego 30 sprawnych. Ze względu na to, że system jest analogowy, a syreny mechaniczne, nie można za ich pośrednictwem nadawać komunikatów głosowych – tłumaczy Krzysztof Domagalski z Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMG.

Dodaje, że wkrótce system ostrzegania i alarmowania zostanie zmodernizowany dzięki funduszom unijnym. Na razie syreny nie są zbyt często używane.

- System nie był używany w ostatnich latach podczas zagrożeń, a jedynie podczas treningów systemu wykrywania i alarmowania, dotyczących sytuacji na czas zagrożenia wojennego lub uroczystości państwowych – dodaje Domagalski.

Dlatego lepiej sprawdzają się SMS-y. W Gdańsku rozwiązanie to dostarczane jest przez zewnętrzną firmę. Łączna suma logowań w systemie wyniosła do tej pory 33 tysiące.

Bezpośrednia wiadomość lepsza od dźwięku syreny

Sygnał z syren alarmowych zwykle nie wszędzie dociera, a sami mieszkańcy nie zawsze wiedzą jak na niego reagować. Dlatego obecnie, w dobie teleinformatyzacji, często wybieranym rozwiązaniem jest komunikowanie o zagrożeniach właśnie za pośrednictwem telefonów – czasem poprzez powiadomienia w aplikacji, innym razem poprzez SMS.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • mamkomórkę, 2017-08-14 13:20:56

    A do czego jest potrzebna "zewnętrzna firma" ??? Ja od nich, nie otrzymałem żadnego SMS-a. Ciekawe ile "zgarnia" za to pieniędzy ??? Lepiej by je przeznaczyć na worki z piaskiem albo nowoczesną syrenę z nagłośnieniem słownych komunikatów, na całe miasto. No, ale burmistrz przecie...ż ma szwagra, który "umie" rozsyłać SMS-y.  rozwiń
  • Rebus, 2017-08-04 09:42:04

    O to już wszyscy spuszczają się na Gminy. A w zapowiedziach miało być tak wspaniale.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.