PARTNER PORTALU
  • BGK

Alert RCB oficjalnie zaczyna działać

  • Włodek Kaleta    18 grudnia 2018 - 06:00
Alert RCB oficjalnie zaczyna działać
Szkody w Nadleśnictwie Ośno Lubuskie (Fot. A. Opaliński)

Skończył się półroczny pilotaż Alertu Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. 12 grudnia weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo telekomunikacyjne, która zawiera nowe przepisy regulujące jego funkcjonowanie, czyli esemesowego informowania o zagrożeniach. Jakie wnioski wynikają z pilotażu i czego dotyczą wprowadzane zmiany?




  • Ostrzeżenie z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa dostaniesz na telefon.
  • Alerty otrzymywać będą wszyscy końcowi odbiorcy, nie tylko osoby zajmujące się w samorządach problematyką bezpieczeństwa ludności.
  • Najważniejszym zadaniem jest uświadomienie wszystkim wagi ostrzeżenia wysyłanego na telefony komórkowe.

4 stycznia 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie Prawo telekomunikacyjne, który dotyczy zmian w ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Projektowane przepisy umożliwiają powiadamianie mieszkańców o zagrożeniach i sytuacjach kryzysowych mogących wystąpić w ich okolicy. Po zakończeniu pilotażu zaczynają obowiązywać nowe przepisy regulujące zasady tego powiadamiania.

- Cieszę się, że Alert RCB staje się na stałe funkcjonującą usługą. Nowy system powiadamiania ludności o zagrożeniach pozwala bardzo szybko dotrzeć do ludzi, żeby ich ostrzec przed tym, co może się wydarzyć - zapewnia Wanda Buk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, podczas podsumowania pilotażu.

Nowy system SMS-owego powiadamiania ludności o zagrożeniach informuje każdego użytkownika telefonu komórkowego o grożącym niebezpieczeństwie. Propozycje zmian wynikają z rekomendacji międzyresortowego zespołu do oceny funkcjonowania systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego, powołanego zarządzeniem premiera.

Obowiązek operatorów telekomunikacyjnych

Zespół pracował pod przewodnictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jego zadaniem było podsumowanie działań po nawałnicach z sierpnia 2017 r. oraz wypracowanie wniosków dotyczących przygotowania służb do realizowania działań ratowniczych i zarządzania kryzysowego. 

Zgodnie z nowymi zapisami operatorzy telekomunikacyjni zostali zobowiązani do nieodpłatnego i niezwłocznego wysyłania wiadomości SMS do wszystkich użytkowników końcowych znajdujących się na zagrożonym obszarze.

Czytaj też: Koniec pilotażu. Alert RCB zaczyna normalne funkcjonowanie

- Do tej pory informacje o zagrożeniach otrzymywaliśmy z Mazowieckiego Centrum Kryzysowego. Były one przekazywane przede wszystkim do powiatu - mówi Włodzimierz Owczarek, naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Powiatu Warszawskiego Zachodniego.

Krąg osób ostrzeganych znacznie się poszerzy

- Teraz, kiedy alerty otrzymywać będą wszyscy końcowi odbiorcy, nie tylko osoby zajmujące się w samorządach problematyką bezpieczeństwa ludności, krąg osób ostrzeganych znacznie się poszerzy, a tym samym szybszy będzie obieg informacji tak ważnych dla mieszkańców na zagrożonym obszarze - podkreśla Owczarek.

Mechanizm projektowany jest jako uniwersalny, możliwy do wykorzystania w celu powiadamiania obywateli RP zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Liczba aktywnych kart SIM na danym obszarze, w tym w roamingu, będzie ustalana przez MSZ we współpracy z RCB, aby można było sprawniej ewakuować obywateli z obszarów zagrożonych w takich przypadkach jak np. trzęsienie ziemi, tornada czy inne klęski żywiołowe.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.