PARTNER PORTALU
  • BGK

Koniec z szukaniem parkingu. Miasto wdraża innowacyjną aplikację

  • AKC    19 sierpnia 2019 - 18:36
Koniec z szukaniem parkingu. Miasto wdraża innowacyjną aplikację
W ramach systemu na parkingach dla autokarów pojawią się sensory (fot. pixabay.com)

Wrocław ogłasza przetarg na zaprojektowanie i wdrożenie systemu do zarządzania zajętością miejsc parkingowych dla autokarów turystycznych i kopert wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Dzięki temu kierowcy w łatwy sposób za pomocą aplikacji będą mogli znaleźć wolne miejsce.




  • Szacuje się, że około jednej trzeciej ruchu samochodowego w miastach generowane jest przez pojazdy szukające wolnego miejsca parkingowego.
  • Konsekwencją tego faktu jest ograniczenie płynności ruchu na drogach oraz wzrost emisji zanieczyszczeń.
  • Problem ten dotyczy także autobusów turystycznych, które we Wrocławiu są obecne przez cały rok. Nowe rozwiązanie ma rozwiązać problemy związane z komunikacją i parkowaniem w mieście. 

Wrocław ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wdrożenie systemu do obsługi i zarządzania zajętością miejsc parkingowych dla autokarów turystycznych i miejsc dla osób z niepełnosprawnością.

System obejmie ponad 90 miejsc postojowych dla autokarów na kilkunastu parkingach w pobliżu najważniejszych atrakcji turystycznych Wrocławia (Rynek, Ostrów Tumski, Panorama Racławicka, Hala Stulecia, ZOO Wrocław, Hydropolis czy Aquapark Wrocław). Ponadto będzie obsługiwać miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami na wszystkich 22 parkingach w strefie A i B.

System składać się będzie z aplikacji mobilnej oraz platformy dla zarządców parkingów. Informacje o wolnych i zajętych w danej chwili miejscach będą przekazywane ze specjalnych czujników za pomocą bezprzewodowej sieci LPWAN.

System ma ułatwić pracę w sektorze turystycznym, upłynniając ruch autokarów i skracając czas poszukiwania miejsca postoju. Dodatkowo przyniesie korzyści dla mieszkańców Wrocławia, m.in. poprawiając bezpieczeństwo, ograniczając ruch autobusów krążących po mieście w oczekiwaniu na turystów i co za tym idzie - emisję spalin.

Wcześniej miasto prowadziło projekt badawczy w tej dziedzinie w ramach programu CityLab.

- Wypracowane rozwiązanie jest odpowiedzią na sugestie zgłaszane m.in. przez wrocławskich przewodników turystycznych. Z partnerami opracowaliśmy i przetestowaliśmy system detekcji zajętości miejsc parkingowych. Testy wypadły pomyślnie, dlatego przekazujemy to rozwiązanie do wdrożenia. Chcemy żeby we Wrocławiu taki system działał. Przed nami postępowanie przetargowe w trybie konkurencyjnym. W czerwcu powinniśmy ruszyć z całą procedurą - mówi Robert Bednarski, dyrektor Biura SmartCity i Zarządzania Projektami Urzędu Miejskiego.

Zmiany w parkowaniu

5 września wchodzą w życie przepisy pozwalające wprowadzać śródmiejskie strefy płatnego parkowania i nowe, zdecydowanie wyższe stawki za postój w ich obrębie. Samorządy niezbyt palą się jednak do skorzystania z takiej możliwości. Wolą poszerzać granice istniejących stref i uszczelniać pobór opłat. 

Wprowadzenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania i wyższych opłat za postój w niej musi zostać poprzedzone analizą określającą, jak taki krok przełoży się na rotację samochodów w strefie.
Taką analizę przeprowadziły Kraków, Gdańsk i Bydgoszcz.

Tylko pierwsze z tych miast zdecydowało się jednak pójść krok dalej i ustanowić taką strefę wraz z nową taryfą opłat dla kierowców. Większość miast „sonduje” sytuację, na razie poszerza granice obowiązujących już stref i zapowiada, że będzie bardziej rygorystycznie egzekwować pobieranie opłat od osób tam parkujących.

Czytaj też: Nowości w parkowaniu wprowadza nie tylko Kraków. Co zrobią Wrocław, Gdańsk, Bydgoszcz i Warszawa?

- Zejście poniżej 6 zł w ogóle jest poza dyskusją. Jeśli wchodzimy w pułap takich kwot, to taka uchwała nie ma sensu. Jeśli jesteśmy konsekwentni i mówimy, że nie chodzi o dodatkowe wpływy, ale o rozwiązanie problemu ilości pojazdów, to nie ma sensu się bawić w rozwiązanie, które przyniesie tylko dodatkowe wpływy - argumentuje w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Łukasz Franek, dyrektor krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego.

Z badań, jakie ta instytucja przeprowadziła w ubiegłym roku, miało wynikać, że na zmianę zachowania kierowców (tj. ograniczenia liczby i czasu odwiedzin w śródmieściu) można liczyć dopiero przy stawkach przekraczających 6 zł za godzinę.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.