PARTNER PORTALU
  • BGK

Rafał Weber: są powody do optymizmu, jeśli chodzi o walkę z wykluczeniem transportowym

  • Tomasz Jakubowski    13 listopada 2019 - 17:00
Rafał Weber: są powody do optymizmu, jeśli chodzi o walkę z wykluczeniem transportowym
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber (Fot. Tomasz Jakubowski/PTWP)

Linii autobusowych musi być jak najwięcej. Chcemy, by pojawiła się stała komunikacja między małymi miastami a powiatowymi, bo widzimy, że tu jest największa potrzeba i takie linie są najczęściej powoływane przez samorządy, bo służą one najlepiej lokalnym społecznościom- powiedział serwisowi PortalSamorzadowy.pl wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Właśnie ruszył kolejny nabór na dofinansowanie deficytowych autobusowych linii lokalnych.




  • Ustawa o "Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej" weszła w życie na początku lipca 2019 roku.
  • 13 listopada ruszył nabór wniosków o dofinansowanie przywracania linii w 2020 roku.
  • Na przyszły rok do dyspozycji samorządów będzie 800 mln zł.
  • Nabór będzie trwał od 13 do 29 listopada, ogłoszenie wyników odbędzie się w dniach 16-20 grudnia tego roku 

    Jak poinformował na środowej konferencji wiceminister Rafał Weber, w 2019 r. samorządy złożyły 294 wnioski o dofinansowanie 1500 linii, na obszarze 943 gmin zamieszkanych przez 13 mln 670 tys. osób. Gdy w lipcu 2019 roku fundusz ruszał, dysponował kwotą wynoszącą 300 mln zł. W 2020 roku będzie to 800 mln zł.

    W ramach dwóch przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o dopłaty z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wpłynęły łącznie 294 wnioski o dofinansowanie dla uruchomienia 1500 linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów linii objętych dofinansowaniem wynosi 17 243 199, a kwota wykorzystanych środków z funduszu wyniosła 17 mln 94,5 tys. zł.

Jak już pisaliśmy, zainteresowanie samorządów rządowymi pieniędzmi na odbudowę publicznego transportu autobusowego jest znikome a to z powodu zbyt krótkich terminów ustawowych, zbyt niskich dopłat oraz biurokracji. W województwie wielkopolskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim w drugim naborze nie wpłynął ani jeden wniosek. W pozostałych regionach łączna wartość składanych wniosków rzadko kiedy przekraczała 200 tys. zł. A jednak wiceminister z optymizmem opowiadał o zwiększeniu środków na ten cel.

Dopytywany, Rafał Weber podkreślił na konferencji, że nie tylko funkcjonują już pierwsze połączenia autobusowe przywrócone w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, ale są przypadki, gdy okazało się, że bardzo szybko przestały być deficytowe. - Zapotrzebowanie na te połączenia było tak duże, że wpływy z biletów okazały się większe niż przypuszczano - chwalił się wiceminister.

W 2020 roku pieniądze (800 mln) rozdzielono uwzględniając wielkość i zaludnienie województwa, jednocześnie część środków zarezerwowano dla pięciu najbiedniejszych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (32)

  • KLEPISKO ?, 2019-12-01 08:22:31

    JAKOŚĆ POLSKICH PRZEPISÓW DROGOWYCH : jak wynikałoby z wyjaśnień pani przyjmującej zgłoszenia do Straży Miejskiej, polskie przepisy nie pozwalają właściwym służbom na podjęcie interwencji w stosunku do samochodów zaparkowanych na terenie celowo zaprojektowanych i zbudowanych za pieniądze publiczne z...ieleńcach (trawnikach), znajdujących się w pasie drogowym drogi publicznej ( np. w mieście wojewódzkim) , w sytuacji kiedy takie auta stoją całkowicie na fragmencie trawnika już aktualnie nie posiadającego żadnej zieleni, gdyż została wyjeżdżona samochodami (np. w okresie zima-wiosna). Jak powszechnie wiadomo taki grunt nie bedzie w stanie zazielenić się jeżeli ciągle będzie tratowany kołami manewrujących samochodów , natomiast bez żadnego trudu zazieleniłby się "samoczynnie" , czyli bez orki i siewu, gdyby przestał być codziennie deptany kołami parkujących na nim samochodów . DLACZEGO W POLSCE MUSIAŁYBY BYĆ SZKODLIWE POLAKOM PRZEPISY PRAWNE ? - przecież nie chodzi tylko o estetykę naszych miast, ale przecież to ZIELEŃ PRZERABIA CO2 na TLEN konieczny ludziom do oddychania.  rozwiń
  • komisja śledcza ? -TAK., 2019-11-30 12:06:26

    słyszymy, że NAJ NIE BIERZE SIĘ ZNIKĄD - a , SKĄD SIĘ WZIĘŁA 'MASAKRA" POZAMIEJSKIEGO ZBIOROWEGO TRANSPORTU AUTOBUSOWEGO ?
  • NOWA MOC -brawo!, 2019-11-27 16:36:36

    powstał Parlamentarny Zespół Antysmogowy - w jego skład wchodzą przede wszystkim posłowie pełniący tę funkcje po raz pierwszy, głównie z Lewicy , pod przewodnictwem członka SLD, jak wiadomo, smog samochodowy mamy przede wszystkim z powodu wyjątkowo kiepskich przepisów w sprawie pozamiejskiego drogo...wego PTZ - do Polski ściągnięto miliony toksycznych szrotów z całego lepszego świata , na prawie każdym wiejskim podwórku stoi kilka i jeżdżą wszędzie, nawet w centrach największych miast.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.